Anatomia d’una escriptura teatral: actors i actrius a la taula de dissecció dramatúrgica
Total hores: 27h (9 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
El text teatral és sempre una hipòtesi fins que arriba a l’escenari. Sovint dic que quan escric intento complicar la vida a qui n’assumeixi la direcció i, sobretot, als actors i actrius, posant-los reptes i demanant-los certes dosis de virtuosisme. El teatre és sempre joc i, quan un escriu una obra, activa mecàniques i reptes teatrals per tot l’equip que s’encarregarà de l’escenificació. El procés de posada en escena serà el moment de veure si aquestes premisses activades són possibles o impossibles.
Quan la Sala Beckett em va plantejar la possibilitat d’un nou curs vaig dir-los que n’havia fet diversos estrictament d’escriptura i que volia mantenir la lupa en aquest aspecte, però que tenia moltes ganes de treballar-ho amb actors i actrius interessats en entendre les mecàniques dramatúrgiques. També amb persones interessades en la direcció i la dramatúrgia, però sobretot des de la dissecció de l’escriptura i la seva aproximació a partir de tot allò que es proposa des d’ella als intèrprets i al conjunt de l’escenificació. La idea és plantejar el curs com una gran sessió de treball de taula on compartir aquells instruments que intento proposar des de l’escriptura. Una mena de taula de dissecció per entendre quin és l’esquelet, les articulacions, els òrgans, els teixits i, sobretot, aprendre a conèixer-los, per tal de muscular-los i donar-los vida des de l’escenari.
Aquest és un curs adreçat a actors i actrius i també per a aquelles persones que es plantegin la direcció des de la comprensió profunda dels mecanismes dramatúrgics plantejats en una escriptura.
Treballarem l’escriptura de Nerium Park però també ens aproximarem a fragments o materials d’altres obres pròpies.
Aquest autor forma part de:
És autor de Restos del fulgor nocturno (2021. Teatro de la Comedia de Madrid – CNTC), La majordoma (2020), El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc (2020. XLV Premi Born), L’habitació blanca (2020), Temps salvatge (2017. XXII Premi Max), Olvidémonos de ser turistas (2017), Cúbit (2016), La travessia (2015. Premi Frederic Roda – XLV Nit de les lletres catalanes), Obac (2014. Finalista XL Premi Born), Estripar la terra (2013. Premi Autor exprés), Fum (2012), Nerium Park (2012. Premi Jaume Vidal i Alcover), El principi d’Arquimedes (2011. XXXVI Premi Born), Gang Bang (2010-11. Projecte T6 – Teatre Nacional de Catalunya), La dona que perdia tots els avions (2009. XXXIV Premi Born) i de les dramatúrgies i adaptacions Els homes i els dies (2021), L’amic retrobat (2019), En aquell temps que ets animals parlaven (2019), Neus Català (2015), Esperança Dinamita (2015) o Com si entrés en una pàtria (2010), entre d’altres.
El 2020, amb El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, es converteix en el primer autor en guanyar en tres ocasions el prestigiós Premi Born en els seus cinquanta anys d’història. Aquesta és la primera obra del Tríptic de l’epifania integrada per tres textos per a un únic intèrpret.
Les obres de Miró s’han traduït a més de vint llengües i se n’han fet més d’un centenar d’estrenes a tot el món. Els seus textos han estat publicats individualment o en antologies en nombroses editorials, des de Cuba, França, Grècia, Itàlia, Polònia, Rússia o a Amèrica llatina a la històrica editorial Losada (Argentina), on és el primer autor català que entra en el catàleg de la selecta col·lecció Gran Teatro. Ha dirigit alguns dels seus textos, així com d’altres autors, i combina l’escriptura amb la docència teatral amb cursos i seminaris a nivell nacional i internacional.
A la Sala Beckett, d’aquest autor, s’hi ha pogut veure Olvidémonos de ser turistas, Nerium Park i El Principi d’Arquimedes. Les traduccions de les seves obres a d’altres llengües estan disponibles a www.catalandrama.cat.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).