El canvi de paradigma
A les 19h
Alliberar les ciutats del vehicle privat suposarà una profunda transformació de la societat actual. Què serà del capitalisme sense la indústria automobilística, els seus combustibles o les seves grans infraestructures? Abans i després de la crisi del petroli, el fordisme i el toyotisme van saber convertir l’automòbil en un motor econòmic, en una font primordial d’ocupació i en un «bé» de consum massiu. La transició cap a una societat posterior al cotxe no pot deixar de preguntar-se com es resoldran aquests aspectes. D’una banda, caldrà pensar en el transvasament dels llocs de treball que avui genera l’automoció cap a activitats més lògiques i ecològiques. Potser es pot reconduir la ingent despesa pública que encara genera el vehicle privat? De l’altra, davant la probabilitat que el pic de Hubbert ens sorprengui abans que les energies renovables siguin hegemòniques, l’estalvi i el decreixement semblen les receptes més raonables. A més, pot ser que la distribució de mercaderies sigui més operativa quan els turismes s’apartin dels carrers. Caldria anar acceptant que, en el món que ve, serà molt més fàcil moure bits que moure àtoms. Com deia Keynes, «és millor enviar la recepta de les galetes que enviar les galetes». Al cap i a la fi, tan de bo descobrim que no és cap renúncia menjar enciams propers o anar a peu a l’escola.
La conferència anirà precedida d’un «llindar sonor» específic [3 min.], obra de Miquel Jordà i Úrsula San Cristóbal, i de la lectura dramatitzada L’entrevista de Joan Martínez, intepretada per Armand Villén i Mima Riera.
Antonio Turiel, científic titular del CSIC a l’Institut de Ciències del Mar del CSIC
Antonio Turiel es dedica a la investigació de fenòmens no-lineals, particularment de la turbulència, i de l’oceanografia física per mitjans de teledetecció. És expert en anàlisi del senyal i de la imatge. És president del Comitè Executiu del Barcelona Expert Center, un centre expert que assessora l’Agència Espacial Europea en el desenvolupament i millora d’algoritmes de la missió SMOS d’observació de la Terra. Autor de més de 100 articles científics especialitzats, ha dirigit cinc tesis doctorals i té una patent. Estudiós també dels problemes de recursos naturals i de sostenibilitat de la nostra societat, edita i és el principal autor d’un conegut blog de divulgació en espanyol sobre aquest tema, The Oil Crash. Presideix una petita associació dedicada a la divulgació d’aquests problemes, l’Oil Crash Observatory.