La batalla cultural
A les 19h
La indústria automobilística és el sector econòmic que més inverteix en publicitat. Durant dècades, els imaginaris i les consciències de la població mundial han estat sotmesos a una allau propagandística que ha constituït una de les majors operacions d’enginyeria social de la història. Avui, malgrat la profusió d’evidències científiques sobre els desgavells d’una societat basada en el cotxe, bona part de la ciutadania encara recela de les solucions adoptades contra el vehicle privat. De fet, moltes de les respostes proposades són merament pal·liatives, contraproduents o, fins i tot, interessades. De vegades, és la pròpia indústria automobilística la que proposa alternatives, com ara el cotxe elèctric o l’autònom, que, en realitat, només volen que tot canviï perquè tot segueixi igual. Com pot la cultura crítica i transformadora contrarestar l’hegemonia propagandística del sector?
La conferència anirà precedida d’un «llindar sonor» específic [3 min.], obra de Miquel Jordà i Úrsula San Cristóbal, i la lectura dramatitzada Per ser feliç vol un camió de Carmen Fernández Villalba amb les actrius Anna Alarcón i Montse Morillo
Andrés Hispano, realitzador audiovisual, comissari, pintor i articulista
Escriu regularment en el suplement de cultura de La Vanguardia (membre del comitè assessor des del 2002 fins al 2014). Realitzador, juntament amb Félix Pérez-Hita, de Soy Cámara (TVE-CCCB). Ha comissariat les exposicions La ciutat dels cineastes (juntament amb Jordi Balló, CCCB, 2001), El rei de la casa (juntament amb Marc Roig, Palau de la Virreina, 2007), That’s not Entertainment! (juntament amb Antoni Pinent, CCCB, 2007) i Pantalla global (juntament amb Gilles Lipovetsky i Jean Seroy, CCCB, 2011). Va dirigir les nits temàtiques de BTV (1997-2000), el programa Boing Boing Buddha (creat juntament amb Manuel Huerga, BTV, 2000-2003) i Baixa Fidelitat (juntament amb Félix Pérez-Hita, XTVL, 2005). Entre altres audiovisuals per a museus i centres d’art, ha dirigit Somiant la nostra ruïna (la Pedrera, 2005), La Trobada (Palau Moja, 2007), Autoscan (CCCB, 2008) i Wish you were here (DHUB, 2009). Va escriure David Lynch, claroscuro americano (Glénat, 1997) i va comissariar, juntament amb Antoni Pinent, el pack DVD Del éxtasis al arrebato (Cameo, 2009). És professor convidat de cinema i cultura audiovisual en diferents universitats, com la UPF, Elisava, LCI i la URL.
Félix Pérez-Hita, realizador, guionista i editor
Actualment codirigeix alguns capítols de Soy Cámara del CCCB amb Andrés Hispano, amb qui també va dirigir Baixa Fidelitat (XTVL-2005), i treballar com a guionista i editor per a Boing Boing Buddha (BTV, 2001-2004). Amb Arturo Bastón dirigeix HILOMENTAL (sesiones videológicas). És membre fundador de l’associació Horitzó.tv i, amb el col·lectiu Neokinok.tv, va crear Tvlata (Projecte educatiu de tv experimental, 2007). Va ser codirector de Gabinet de Crisi: un programa de tv que no veurà a la tv (2001-2009), amb Bastón y Kikl Grau (idea original de Hispano / K. Grau).
De 1997 a 1999 va dirigir una quinzena de documentals per a Barcelona TV. Ha impartit classes d’història i teoria de la imatge a l’Escola Superior de Disseny Elisava, així com a màsters i tallers de diverses universitats. Ha escrit articles sobre crítica de la imatge per Manía, Archipiélago, Cultura/s (La Vanguardia) o El Estado Mental, entre d’altres publicacions.