La imaginació: màquina o persona?
A les 19h
Per a Marina Garcés, des de la seva perspectiva crítica, la inquietant virtut de la imaginació és que enllaça, sense unir-ho, allò que el pensament separa: el sensible i l’intel·ligible, l’interior i l’exterior, el present i l’absent, la cosa que és i la que no és, el possible i l’impossible… i les diferents dimensions del temps.
La reflexió de Joan Casas-Roma, en canvi, es desenvolupa en l’àmbit de la lògica modal i del pensament algorítmic, tracta d’identificar els processos que s’activen a l’hora de crear mons imaginaris i formalitza un model per als actes d’imaginació, el seu llenguatge i la seva semàntica.
Per a tots dos, la imaginació és un acte col·lectiu, dinàmic, que juga constantment amb els límits i els models i està vinculada amb la creació de mons possibles amb diversos agents, persones i, potser, màquines.
Aquesta xerrada forma part del cicle Màquina Persona. Intel·ligència Artificial i creació que vol alimentar les reflexions al voltant de la Intel·ligència Artificial partint dels supòsits filosòfics i artístics en processos de creació híbrida.
Ponents
Marina Garcés
És filòsofa i professora a la Universitat Oberta de Catalunya, on dirigeix el màster universitari de Filosofia per als Reptes Contemporanis i el grup de recerca MUSSOL. És autora dels llibres En las prisiones de lo posible (Bellaterra, 2002), Un mundo común (Bellaterra, 2013), Filosofía inacabada (Galaxia Gutenberg, 2015), Fora de classe. Textos de filosofia de guerrilla (Arcàdia, 2016), El compromís (CCCB, 2013) i, recentment, Humanitats en transició (CCCB, 2017) i Nova il·lustració radical (Anagrama, 2017), assaig guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona en la categoria d’assaig, ciències socials i humanitats el 2017. El seu darrer llibre, Escola d’aprenents (Galaxia Gutenberg, 2020), desenvolupa una mirada sobre l’educació, l’aprenentatge i la imaginació. La seva tasca principal es reparteix entre la docència, l’escriptura, els fills i la dedicació al pensament pràctic, crític i col·lectiu que va impulsar fa anys, juntament amb altres companys, a Espai en Blanc.
Joan Casas-Roma
Investigador postdoctoral del grup SmartLearn de la UOC, on treballa en temes relacionats amb ètica de la intel·ligència artificial, ètica de la tecnologia i aprenentatge. És doctor en Societat de la Informació i el Coneixement per la UOC amb una tesi centrada en la lògica de la imaginació, per a la qual va fer dues estades de recerca a l’Institute for Logic, Language and Computation a la Universitat d’Amsterdam (Països Baixos) i al Logic and Epistemology Group de la Universitat del Ruhr a Bochum (Alemanya). Els seus interessos de recerca se centren en les àrees d’ètica de la intel·ligència artificial, filosofia i ètica de la tecnologia, i game studies.
Modera
Susanna Tesconi
Doctora en Educació per la UAB. És investigadora, docent i dissenyadora d’entorns d’aprenentatge. El seu treball està inspirat en la interacció entre les persones i la tecnologia en contextos d’aprenentatge experiencial. Actualment, és professora de la UOC, membre del grup de recerca Mussol i la seva activitat investigadora se centra en l’estudi de les arts, el disseny, el pensament filosòfic i tecnocientífic contemporani des d’una perspectiva que integra la pràctica educativa i el disseny d’entorns d’aprenentatge amb la producció de reflexió teòrica. Els seus interessos principals estan vinculats a la generació d’entorns i artefactes educatius, que des d’un enfocament socioconstructivista, permeten explorar el potencial educatiu de les relacions entre àmbits disciplinaris.
Amb Marina Garcés (Filòsofa i professora de la UOC) i Joan Casas-Roma (Investigador postdoctoral del grup SmartLearn de la UOC)
Modera: Susanna Tesconi, co-comissària del cicle Màquina Persona