Xerrada

El territorio abierto de la escritura

Una xerrada entre Ernesto Caballero i José Ramón Fernández
Data
27/10/2017
Horari

A les 18:30h

Espai
Sala d'assaig
Preu
Activitat gratuïta

Amb motiu de l’exhibició d’El laberinto mágico al Teatre Romea, Ernesto Caballero i José Ramón Fernández dialogaran sobre la identitat i els processos de l’escriptura dramàtica contemporània des de dues mirades diferenciades però complementàries: la del creador i la del gestor cultural.

Com creadors, partiran de l’exemple concret del procés artístic d’El laberinto mágico per parlar de com la literatura dramàtica dialoga amb els processos textuals i amb l’escriptura escènica. Prenent com a base un text narratiu, durant el període d’assajos es va generar un intens procés de reescriptura que anava des de la mera utilització sense cap adaptació d’alguns fragments, a l’escriptura nova a partir d’una petita referència. Tot aquest procés va passar pel sedàs del desenvolupament de la posada en escena, en què el text va ser fortament transformat i la línia entre literatura dramàtica i escriptura escènica va ser pràcticament inexistent.

Des de la perspectiva de la gestió cultural, parlaran sobre impuls i la difusió de la nova dramatúrgia espanyola contemporània al Centro Dramático Nacional a través del programa Escritos en la Escena, la col·lecció Autores en el Centro, les activitats del Laboratorio Rivas Cherif i la inclusió en la programació regular d’autors vius. I, d’altra banda, de les noves línies d’actuació del Centro de Documentación Teatral, com el fàcil i lliure accés a la documentació generada al voltant dels processos artístics -textos, imatges, enregistraments dels espectacles i microsites especialitzats-.

Ernesto Caballero

Director del Centro Dramático Nacional des del 2012, ha destacat per igual en les seves facetes d’autor teatral, director d’escena i director de companyia. Professor titular d’Interpretació a la Real Escuela Superior de Arte Dramático, ha estat director associat del Teatro de La Abadía.

Els seus treballs més recents com a director són Rinoceronte d’Eugène Ionesco (CDN); Vida de Galileo de Bertolt Brecht (CDN); El laberinto mágico de Max Aub (CDN), pel que ha obtingut recentment el Premi Valle-Inclán de Teatre; Tratos (CDN i San Sebastián Capital Europea de la Cultura 2016), una reinterpretació de Trato de Argel de Cervantes; i Jardiel, un escritor de ida y vuelta (CDN), basat en Un marido de ida y vuelta d’Enrique Jardiel Poncela. El seu monòleg Reina Juana es va estrenar el 2016 al Teatro de La Abadía, amb direcció de Gerardo Vera, i es troba de gira per Espanya.

En la seva obra dramàtica destaquen títols com Squash, Retén,Solo para Paquita, Rezagados, Auto, Santiago (de Cuba)… y cierra España, Un busto al cuerpo, Pepe el romano, Te quiero… muñeca, Maniquís, Sentido del deber o El descenso de Lenin.

El treball d’Ernesto Caballero com a director respon a moltes de les claus que apareixen també en la seva producció dramàtica: la mateixa insistència en la temàtica social i la mateixa recerca dels límits entre l’escenari i la realitat, la indagació en la metateatralitat i el joc de temps i espais.

José Ramón Fernández

José Ramón Fernández és llicenciat en Filologia per la Universitat Complutense de Madrid. Considerat un dels autors més importants de la seva generació, la seva obra ha estat reconeguda amb premis com el Premio Nacional de Literatura Dramática per La colmena científica o El café de Negrín (2011), el Premio Nacional de Teatro Calderón de la Barca por Para quemar la memoria (1998) o el Premio Lope de Vega por Nina (2003). Així mateix, va ser finalista del Premi Tirso de Molina per La tierra (1998).

El 1993, al costat dels dramaturgs Juan Mayorga, Luis Miguel González Cruz i Raúl Hernández Garrido, funda el Teatro del Astillero. Ha estrenat una trentena d’obres -entre les quals destaca Las Manos, primera peça de la Trilogía de La juventud (escrita en col·laboració amb Yolanda Pallín i Javier García Yagüe) i per la qual va rebre el Premi Ojo Crítico i el Premi Max de la SGAE al millor text en castellà- i vint versions o traduccions de textos aliens.

En l’última edició dels Premis Max es va alçar amb el guardó a la Millor Adaptació o Versió d’Obra Teatral per El laberinto mágico. El 2011 va publicar la novel·la Un dedo con un anillo de cuero, que va suposar el seu retorn al gènere que el va veure néixer com a escriptor. Actualment treballa per al Centre de Documentació Teatral del Ministeri de Cultura d’Espanya.

    

Amb Ernesto Caballero i José Ramón Fernández