Xerrada

Vorejant l’impossible: de Samuel Beckett al ‘machine learning’?

amb Luz María Sánchez, Josep Manuel Berenguer i Brisa MP
Data
27/04/2022
Horari

A les 19h

Espai
Sala d'assaig
Preu
3€ | Personatges de la Beckett i Comunitat UOC gratuït

L’obra de Luz María Sánchez com a artista i investigadora també s’ha preocupat de mostrar la connexió (sovint poc coneguda) de Samuel Beckett amb les màquines, que en aquesta ocasió recuperem i connectem en la sessió inaugural del cicle.

L’artista Josep Manuel Berenguer, en la seva llarga i dilatada carrera, ha pogut experimentar amb màquines de tota mena, sovint vinculades al fet sonor, explorant al màxim les capacitats expressives de les interseccions entre art, ciència i tecnologia, tant al voltant dels sistemes emergents com darrerament de la intel·ligència artificial (IA).

L’artista transdisciplinar Brisa MP té una llarga trajectòria de recerca en el camp de la IA i les arts. Amb el projecte LUCHA IA ha treballat amb la interacció màquina persona en les arts escèniques, mentre que amb el projecte BIONICA amplia la seva recerca en el camp de l’art, tecnologia, societat i dones.

Tots tres han investigat, explorat i construït obres que tracten les relacions entre les màquines i les persones des del passat i el present, i també n’han imaginat el futur. Amb ells conversarem des d’una mirada transversal, crítica i alhora de llarg recorregut.

Aquesta xerrada forma part del cicle Màquina Persona. Intel·ligència Artificial i creació que vol alimentar les reflexions al voltant de la Intel·ligència Artificial partint dels supòsits filosòfics i artístics en processos de creació híbrida.

Ponents

Luz María Sánchez

Doctora en Art per la Universitat Autònoma de Barcelona, artista transdisciplinària, escriptora i acadèmica. Ha rebut dues mencions d’honor en el Prix Ars Electronica (2020 i 2021) i ha estat artista convidada al SAIC Chicago (2021), a la University of the Arts, Londres (2020), i al ZKM, Karlsruhe (2017). És membre del Comitè Executiu de la Societat Samuel Beckett d’Anglaterra i fundadora de la iniciativa Beckett-Mèxic. Participa en el consell editorial de la revista Beckettiana de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat de Buenos Aires, i des del 2020 és integrant del consell editorial de “Samuel Beckett in Company” d’ibidem-Verlag, Hannover. El 2022 es publicarà el seu llibre Objeto · Beckett · Sonoro. Los sonidos en las producciones para la escucha de Samuel Beckett (UAM, 2022).

Josep Manuel Berenguer

Llicenciat en Medicina i Cirurgia i màster en Psicologia Clínica i en Música Electroacústica, és compositor i artista intermediàtic, coordinador i professor de Psicoacústica i música experimental del màster d’Art Sonor de la Universitat de Barcelona, i president de l’Orquestra del Caos. Fundador de NauCôclea amb Clara Garí —on durant més d’una dècada va dirigir el Festival Música13— i també de l’Orquestra del Caos, és col·laborador de l’Institut International de Musique Electroacoustique de Bourges (França). Va ser el dissenyador i primer responsable del Laboratori de So i Música del CIEJ de la Fundació “la Caixa”, i professor de música electroacústica al Conservatori de Bourges.

Brisa MP

Artista transdisciplinar llatinoamericana establerta a Barcelona. Les seves recerques i creacions es desenvolupen en un territori híbrid on el cos i la tecnologia es troben. A inicis del 2000 va començar a realitzar encreuaments entre la dansa i mitjans electrònics, impulsant la seva recerca entorn del cos-tecnologia, per donar pas, el 2020, al projecte LUCHA IA, una màquina que organitza l’escena a través de la veu i la interacció amb l’espectador i els performers. Ha participat en esdeveniments com “DYSCORPIA Body and Technology”, About Light Gallery (Edmonton.Canada 2021), “DHRA Digital Matter Congress”, “PDE. Programa de Direcció Escènica”, “Lumo Light Festival Oulu”, “Remote Signal”, “Festival IDNPLUS”, ISEA (Austràlia, 2013) CYNETART (Alemanya, 2013), entre d’ altres.

Modera

Pau Alsina

Doctor en Filosofia, professor agregat i investigador en art, ciència i pensament contemporani dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC. Alhora imparteix classes al Màster Oficial en Comissariat d’Art Digital (ESDI) entre altres. És director del grup DARTS de recerca interdisciplinar en art, disseny, ciència i tecnologia. Des de 2002 és l’editor en cap de la revista científica Artnodes d’accés obert. Ha publicat llibres, articles i editat monogràfics sobre diverses interseccions entre les arts, les ciències, les tecnologies i el pensament. Actualment prepara un informe i un capítol de llibre sobre les interseccions entre les arts i la intel·ligència artificial.

Ha presidit congressos (Art Matters, Interface Politics, Speculative Futures), comissariat exposicions i activitats (Biennal de la Ciència, Ars Electronica Garden, Cultures of Change, Sinergia), També és assessor del programa d’art i ciència NEO al CosmoCaixa des del 2021. És el Director de 27e International Symposium of Electronic Arts (ISEA), que tindrà lloc a Barcelona l’any 2022 al CCCB, SM i MACBA, entre altres espais implicats. Actualment està coordinant el desplegament d’Hac Te, el hub d’art, ciència i tecnologia impulsat per once institucions artístiques, culturals, educatives, de recerca i d’indústries creatives a la ciutat de  Barcelona.

Amb Luz María Sánchez (Doctora en Art, artista transdisciplinar, escriptora i acadèmica), Josep Manuel Berenguer (Llicenciat en Medicina i Cirurgia i màster en Psicologia Clínica i en Música Electroacústica, compositor i artista intermediàtic) i Brisa MP (Artista transdisciplinar)

Modera: Pau Alsina, co-comissari del cicle Màquina Persona

Et pot interessar
La màquina de parlar
de Victoria Szpunberg
Del 20/04/2022 al 08/05/2022
La imaginació: màquina o persona?
amb Marina Garcés i Joan Casas-Roma
12/05/2022
Màquines de predir: inventari de futurs possibles?
amb Clara Boj, Diego Díaz i Andrés Burbano
26/05/2022
Col·loqui postfunció de ‘La màquina de parlar’
Amb l'equip artístic de l'espectacle
21/04/2022