Curs

El actor y la escena, del texto hacia la acción

Taller d’interpretació
Professor: Claudio Tolcachir ,
Dates
Del 25/09/2018 al 30/10/2018
Horaris
Dimarts de 10h a 15h
Preu
495€
Idioma
Castellà
Més informació

Total hores: 30h (6 sessions)

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

Un cop resolta l’etapa formativa d’un actor, quan el seu cos és expressiu, la seva veu lliure i ja ha passat per experiències escèniques que el fan sentir-se a punt per enfrontar-se a la feina de construcció d’un personatge, ens trobem amb una nova etapa que és la trobada amb diferents directors i les formes respectives d’abordar el treball.

Hi haurà experiències enriquidores des del punt de vista actoral, altres de desentesa i algunes en què l’actor haurà de construir el personatge en absoluta solitud.

En aquest taller treballarem:

  • Com pensar una escena.
  • Com saber descobrir en un text les claus d’una evolució àmplia del personatge.
  • Com aprofitar les línies d’acció que ens brinda un text per aconseguir una veritat intensa i profunda en cadascuna de les situacions que dissenyem per a la nostra feina.

La subtil però enorme diferència entre actuar i accionar, entre ser i mostrar. Representar un pensament o una emoció o aconseguir un autèntic procés de pensament que produeixi una emoció genuïna nascuda a l’ara i aquí que ens proposa l’escena.

La idea és pensar un actor independent, amb propostes pròpies, que tingui les estratègies per proposar i resoldre les escenes i les armes necessàries per dur a terme les seves idees, així com la mal·leabilitat per incorporar les propostes de la direcció i transformar-les en motors propis que enriqueixin la seva feina.

L’enemic més gran per a un actor és l’actuació si aquesta va per davant de la pròpia acció del personatge, apareixent així (com a simple representació), quan l’ocupació de l’actor es dispersa i no troba el focus que el concentri en el seu objectiu.

L’anàlisi del text ha de servir-nos més d’impuls que com un panorama inassolible que ens generi impotència. Els personatges i les seves diferents capes de veritat, contradicció, mentides i transicions poden sorgir d’una anàlisi profunda però pràctica que ens reveli unitats definides que en la seva totalitat conformen el mapa del personatge.

En relació a l’acció, necessitem definir quin significat real té per a nosaltres aquest paraula. Si estem d’acord que l’ocupació essencial del personatge és la modificació (ja sigui de l’altre o d’un mateix) i, per tant, és aquest el seu objectiu, trobem que l’acció és un eix que ens organitza el pensament i l’actuació.

L’emoció sorgirà del xoc natural de l’objectiu del personatge amb la seva oposició (conflicte) sumat a les circumstàncies humanes que el conformen, aconseguint així una emoció genuïna i no forçada des de l’actuació.

Objectius i exercitació

Anàlisi de text:

  • Treball grupal d’anàlisi de les escenes que es presentaran, aplicant-la posteriorment a la pràctica escènica.

Acció:

  • Exercicis corporals d’experimentació (verbs motors en el cos – verbs motors en el text).
  • Exercicis de comunicació i modificació (derivats dels exercicis de verbs enfocats a la comunicació i a la modificació de l’altre).

En aquests exercicis busquem traslladar al cos els resultats de l’anàlisi del text.

Pràctica escènica:

  • Treball sobre les escenes preparades aplicant-hi l’anàlisi del text més els exercicis físics.
  • Exercicis específics en relació a les dificultats que apareguin en la presentació de les escenes.
Claudio Tolcachir

Claudio Tolcachir és actor, director, docent i dramaturg.

Com actor ha participat en més de trenta obres amb directors com Daniel Veronese, Norma Aleandro, Carlos Gandolfo i Roberto Villanueva, entre altres.

Com a director va fundar, juntament amb el seu grup, la companyia TIMBRe4, amb la qual ha muntat Chau Misterix, Orfeo y Eurídice, Jamón del diablo, Lisístrata, La omisión de la familia Coleman, Tercer cuerpo, El viento en un violínEmilia, Dínamo i Próximo, les darreres sis peces d’autoria seva. També ha dirigit obres com Atendiendo al Sr. Sloane, Agosto, Todos eran mis hijos, Buena gente, Tribus, Ay amor divino i La mentira, entre altres.

Pels seus treballs ha rebut els premis ACE, Clarín, María Guerrero, Teatro del Mundo i Teatro XXI, i ha estat nominat al premi Konex com un dels millors directors de la dècada. Les seves obres s’han representat a més de vint països i han estat traduïdes a sis idiomes. Des de 2001 dirigeix, juntament amb el seu grup, l’espai cultural TIMBRe4.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).

Et pot interessar
Curs
Greatest Hits/Grans cops
Curs d’interpretació anual
Del 10/10/2018 al 12/06/2019
Curs
Paraula, cor i pensament (organització emocional del text teatral)
Taller d’interpretació
Del 22/10/2018 al 27/10/2018
Curs
Viewpoints: Microcosmos / macrocosmos
Taller d’interpretació adreçat a intèrprets, actrius i actors, ballarins/-es, directors/-es, coreògrafs/-es, dramaturgs/-gues i músics
Del 26/11/2018 al 05/12/2018
Curs
Interpretar amb “La qualitat”
Taller d'interpretació per a actors professionals
Del 27/11/2017 al 05/12/2017