La autoficción como herramienta dramatúrgica
Total hores: 16h (4 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Molts cops identifiquem l’autoficció (tot el que té a veure amb la dramatúrgia del jo i els gèneres confessionals) amb el narcisisme, i recorrem als personatges per explicar-nos sense deixar-nos entreveure. Tot i això, el teatre no deixa de ser, essencialment, una veu que es divideix en moltes veus, d’aquí la transcendència de l’autoficció com a eina. En aquest taller, traçarem una distinció entre allò intimista i allò íntim. Prendrem com a punt de partida somnis i records (“si provo de recordar-me –deia Doubrovsky– m’invento, sóc un ésser fictici”) per generar materials escènics on allò personal sigui col·lectiu.
María Velasco ha publicat més d’una dotzena d’obres de teatre i ha rebut distincions com l’Accèssit Marqués de Bradomín (2010); el Premi Max Aub – Ciutat de València (2017); el Premi Internacional Heidelberger Stückemarkt i el Premi Max a la Millor Autoria Teatral (tots dos el 2022). Els seus textos per teatre han estat traduïts a diversos idiomes (francès, italià, anglès, alemany, turc, polonès…). El recopilatori Parte de Lesiones (La uÑa RoTa, 2022) recull alguns dels títols més significatius dels últims anys, com Líbrate de las cosas hermosas que te deseo, La soledad del paseador de perros i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra. Les seves obres també han estat presents en festivals internacionals com Con Testo (Milano), Scenes d’Europe (Reims), Rencontres des Arts de la Scène en Mediterranée (Montpellier), Il mondo è ben fatto (Turín), etcètera.
Produeix i dirigeix diversos dels seus espectacles des del 2013. En els últims anys ha realitzat La espuma de los días (Teatro Español, 2019/Teatre Lliure, 2020) i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra (38 Festival de Otoño, 2020/Sala Cuarta Pared, 2022/Sala Beckett, 2022).
Velasco ha fet, a més, dramatúrgies per a companyies de dansa, com la hispanoitaliana Kor’sia, i companyies interdisciplinàries com la catalana Les Impuxibles. Amb aquesta última signa Suite TOC núm. 6 (Sala Beckett, 2019/Veranos de la Villa 2021), Premi Butaca a Noves Aportacions Escèniques 2019; FAM (Festival Grec, 2021), Premi Alicia de l’Acadèmia Catalana de la Música a la Inter-Disciplina, 2022, i Harakiri (TNC, 2022/CDN, 2023).
És Doctora en Comunicació Audiovisual per la Universitat Complutense i Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual pel Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofía i la Universitat d’Alcalà. Durant dos anys va ser membre de l’Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals i ha publicat teoria sobre cine, assaig i narrativa.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).