La autoficción: decirse en escena
Total hores: 25h (el 2/10 no hi ha classe)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
El seminari té per objecte d’estudi el tema de l’autoficció escènica i les seves diverses formes d’execució, que van des de l’auto-representació fins a l’auto-biografia passant per l’auto-figuració, l’auto-narració, l’auto-referència, l’auto-encarnació i l’auto-relat.
A partir de l’estudi d’alguns textos claus fundacionals del gènere de l’escriptura de si mateix mitjançant l’ús d’un jo que es confessa a un lector potencial, el seminari intentarà investigar les possibilitats poètiques que s’activen quan un jo decideix enunciar-se a si mateix, fent del que ha viscut el seu suport principal d’intervenció i creació a l’hora de proposar diferents formes d’anomenar-se i representar-se.
La pregunta que es plantejarà aquest seminari és: és possible autorepresentar-se a si mateix? O per ser més arriscats en l’interrogant que guiarà tota la nostra recerca: és possible dir-se en escena a si mateix quan el nostre pacte teatral ens obliga antropològicament –és a dir, èticament i estèticament– a no ser nosaltres mateixos?
I tot i que és evident que aquest segon interrogant convocarà la cèlebre fórmula isabelina del “ser o no ser” –fórmula que solem citar quan tractem el tema de la identitat en el teatre–, el nostre projecte d’investigació proposarà com a alternativa al famós dubte shakespearià una altra possibilitat que s’aventurarà a afirmar que potser també és possible ser i no ser alhora. Aquesta serà la nostra qüestió…
Objectius
A partir de sòlids suports tècnics que defineixen, expliquen i articulen els mecanismes i el funcionament de l’autoficció teatral –i que es facilitaran mitjançant una bibliografia–, el seminari tindrà com a objectiu principal oferir als participants:
- Un espai de reflexió i anàlisi al voltant dels procediments específics de l’autoficció teatral –fer és, abans que res, poder elaborar un pensament al voltant de la nostra activitat–;
- Un conjunt d'”estris” que permetin exercitar i exercitar-se al voltant de l’organització d’una producció personal; és a dir, la realització i execució d’una possible autoficció teatral.
Dinàmica
Tenint com a principi fonamental l’intercanvi i la confrontació permanent d’idees, d’experiències i de pràctiques, aquest seminari comptarà amb una dinàmica tant teòrica com pràctica:
- D’una banda, es plantejarà una aproximació de tall essencialment teòric que consistirà en l’exposició, l’anàlisi i la discussió de diferents conceptes –i la presentació sistemàtica de les corresponents fonts bibliogràfiques–, per poder afavorir d’aquesta manera un espai de reflexió i estudi.
- Paral·lelament, aquesta aproximació teòrica anirà constantment acompanyada d’una dinàmica pràctica que proposarà als participants un treball de “laboratori” al voltant de l’execució escènica d’una possible autoficció a partir dels preceptes teòrics tractats per poder afavorir així un espai de producció.
Dramaturg i director teatral francouruguaià, Sergio Blanco va passar la seva infantesa i adolescència a Montevideo i actualment viu a París. Un cop acabats els estudis de filologia clàssica va decidir dedicar-se de ple a l’escriptura i la direcció teatral. Les seves peces han estat distingides en reiterades ocasions amb diversos premis, entre ells el Premio Nacional de Dramaturgia d’Uruguay, el Premio Morosoli de Plata a la trajectòria, el Premio de Dramaturgia de la Intendencia de Montevideo, el Premio del Fondo Nacional de Teatro, el Premio Florencio al Mejor Dramaturgo, el Premio Internacional Casa de las Américas i el Premi Theatre Awards al Millor Text a Grècia. L’any 2017 la seva peça Tebas Land rep el prestigiós premi britànic Award Off West End a Londres. La seva obra entra al repertori de la Comedia Nacional de Uruguay el 2003 i el 2007 amb .45’ i Kiev. Entre els seus títols més coneguts destaquen Slaughter; .45’; Kiev; Opus Sextum; diptiko (vol. 1 i 2); Barbarie; Kassandra; El salto de Darwin; Tebas Land; Ostia; La ira de Narciso; El bramido de Düsseldorf; Cuando pases sobre mi tumba; Cartografía de una desaparición; Divina invención, i Zoo. Algunes de les seves obres han estat estrenades al seu país i a l’estranger, i la majoria traduïdes a diferents idiomes i publicades a diferents països.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).