Basat en fets reals: escriure des de la realitat
En els darrers anys hem vist una presència cada vegada més gran de la realitat en la ficció. L’advertència “basat en fets reals” es cola al teatre… Per què? Probablement perquè abans, en el ‘món sòlid’, la realitat ens resultava segura i comprensible, mentre que ara, a la societat ‘líquida’ moderna i postmoderna, és la ficció la que ens intenta explicar el que passa al nostre voltant.
Escriure basant-nos en fets reals és reexplicar la història, reescriure-la, preguntar-nos si és possible canviar el present o el futur, qüestionar el relat del passat, fer hipòtesis, jugar amb allò que crèiem veritat.
Aquest curs, teoricopràctic, desenvoluparà un sistema d’escriptura d’una obra ficcional a partir de fets reals (actuals o històrics) en què el grau de fidelitat amb els esdeveniments objectius dependrà de qui escrigui, partint d’aquella màxima de “no permetis que la realitat t’impedeixi explicar una bona història”. Perquè al final parlem de teatre, de ficció, de contar el nostre món i acceptar que el relat sempre és subjectiu.
Repassarem alguns conceptes bàsics d’escriptura teatral: història, argument, trama, personatges, acció dramàtica, etc. i n’afegirem d’altres relacionats amb la creació de textos a partir de la realitat. Treballarem la noció d’univers creatiu personal, bagul subjectiu, realisme vs. realitat, estructures i dispositius, story vs. history, herstory, persona real vs. personatge ficcionat o autoficció vs. alter ficció, entre altres.
Les sessions teòriques aniran acompanyades de la lectura i l’anàlisi de textos teatrals i d’exercicis pràctics d’escriptura.
Directora i dramaturga. Membre fundadora del Col·lectiu Tinta Negra. Membre del Consell Assessor de la revista Acotaciones (RESAD 2020-).
Entre els seus textos teatrals destaquen Títuba. Bruixa, negra i ramera (Sala Periferia. Autoria i direcció); El combat del segle/El combate del siglo (Sala Beckett/ Festival Grec/Teatre Principal de Palma/Centro Dramático Nacional. Autoria i direcció); Negrata de merda (Teatre Tantarantana. Autoria i direcció); Henrietta, el musical (Teatro Nacional de Costa Rica); Una dona en el mirall (Sala Atrium. Autoria i direcció) i La Taverna dels Bufons (Teatre Romea. Ajudant de direcció i coautora), entre altres.
Ha guanyat premis com l’accèssit del Premio para textos teatrales Marqués de Bradomín i el Premi Jaume Vidal Alcover dins dels Premis Ciutat de Manacor. També ha estat autora del VII Laboratori d’Escriptura Teatral de la Fundació SGAE 2019 i autora resident de la Sala Beckett la temporada 2019-2020.
Treballa com a guionista freelance per a la productora de Costa Rica Fulfierros (2014-), és part del talent de guionistes de Cattleya Producciones (2021-) i és voluntària del programa Señoras Freedom a les presons de dones de Barcelona Wad Ras i Brians (2020-).
Duu a terme habitualment feines d’organització de taules rodones. És conferenciant i assessora en temes de raça, racisme i tractament de la diversitat ètnica en la ficció.
Duncan és Graduada del Postgrau Social Media Content: Community Manager i Content Curation (2017), Màster en Estudis Teatrals i Audiovisuals per la Universidad de la Coruña (2004), Llicenciada en direcció i dramatúrgia de l’Institut del Teatre de Barcelona (2012), Llicenciada en Arts Dramàtiques (2004) i Llicenciada en Comunicació Col·lectiva amb èmfasi en Periodisme per la Universidad de Costa Rica (2004).
Denise Duncan forma part del projecte Fabulamundi. Playwriting Europe.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.