Bienvenidos al huerto de lo real: hechos reales como punto de partida de la escritura teatral
Total hores: 30h
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Una sentència. Un assassinat aterridor que surt a les notícies. Una catàstrofe natural. La fi del món? Els seus defensors, els seus detractors. Un personatge absurd, fora del comú, que aconsegueix fer-se famós. Un nen que cau en un pou i mor. Una notícia meravellosa que surt en el diari. Una dada curiosa, estranya o extravagant de la història. Un personatge històric que apassiona o inquieta. Un altre que segueix creant rebuig. Una exhumació que surt per la TV com si fos la final del mundial de futbol? La final del campionat mundial de futbol. Un salt massiu de migrants per la tanca de Ceuta. Una dona morta que trigaran 15 anys a descobrir al lavabo de casa seva, momificada. Una esportista que surt de la pobresa, ara milionària. Un milionari que ara demana almoina pels carrers i recita poesia. Una adolescent amb la cara tapada, fent declaracions sobre una protesta.
Recordes l’última vegada que allò real va interrompre la teva vida? Quines històries amaguen aquests fets reals? I si Žižek es va equivocar i allò real no és un “desert” sinó un hort fèrtil ple d’idees, una mina per explorar? Benvinguts a l’hort d’allò real!
La realitat es cola en la nostra vida, fem el que fem. A vegada saluda amb decència, altres directament ens escupen a la cara. En aquest curs partirem d’aquest impacte, d’aquesta escopinada metafòrica, d’això que ens subjecta i que -no sabem molt bé per què- no ens deixa anar. El curs, teòric-pràctic, desenvoluparà un sistema d’escriptura d’una obra ficcional a partir de fets reals (actuals o històrics), on el grau de fidelitat amb els esdeveniments objectius dependran de qui escrigui.
Repassarem alguns conceptes bàsics d’escriptura teatral com trama, personatges, acció dramàtica, etc. i afegirem altres relacionats amb la creació de textos a partir de la realitat. Es treballarà amb la noció d’aplec/bagul subjectiu, realisme vs. realitat, estructures i dispositius, story vs. history, herstory, persona real vs. personatge ficcionat, autoficcó vs. alterficció, entre altres. Les sessions teòriques aniran acompanyades d’exercicis pràctics d’escriptura.
Directora i dramaturga. Membre fundadora del Col·lectiu Tinta Negra. Membre del Consell Assessor de la revista Acotaciones (RESAD 2020-).
Entre els seus textos teatrals destaquen Títuba. Bruixa, negra i ramera (Sala Periferia. Autoria i direcció); El combat del segle/El combate del siglo (Sala Beckett/ Festival Grec/Teatre Principal de Palma/Centro Dramático Nacional. Autoria i direcció); Negrata de merda (Teatre Tantarantana. Autoria i direcció); Henrietta, el musical (Teatro Nacional de Costa Rica); Una dona en el mirall (Sala Atrium. Autoria i direcció) i La Taverna dels Bufons (Teatre Romea. Ajudant de direcció i coautora), entre altres.
Ha guanyat premis com l’accèssit del Premio para textos teatrales Marqués de Bradomín i el Premi Jaume Vidal Alcover dins dels Premis Ciutat de Manacor. També ha estat autora del VII Laboratori d’Escriptura Teatral de la Fundació SGAE 2019 i autora resident de la Sala Beckett la temporada 2019-2020.
Treballa com a guionista freelance per a la productora de Costa Rica Fulfierros (2014-), és part del talent de guionistes de Cattleya Producciones (2021-) i és voluntària del programa Señoras Freedom a les presons de dones de Barcelona Wad Ras i Brians (2020-).
Duu a terme habitualment feines d’organització de taules rodones. És conferenciant i assessora en temes de raça, racisme i tractament de la diversitat ètnica en la ficció.
Duncan és Graduada del Postgrau Social Media Content: Community Manager i Content Curation (2017), Màster en Estudis Teatrals i Audiovisuals per la Universidad de la Coruña (2004), Llicenciada en direcció i dramatúrgia de l’Institut del Teatre de Barcelona (2012), Llicenciada en Arts Dramàtiques (2004) i Llicenciada en Comunicació Col·lectiva amb èmfasi en Periodisme per la Universidad de Costa Rica (2004).
Denise Duncan forma part del projecte Fabulamundi. Playwriting Europe.
La admisión se hará según valoración del currículo.
Los cursos tienen plazas limitadas. La reserva de plaza se hará una vez formalizado el importe del curso.
Las fechas indicadas para cada curso o seminario podrán experimentar de manera excepcional alguna variación, que será notificada convenientemente.
Para que el curso se pueda realizar, será necesario que tenga un mínimo de alumnos inscritos. En caso contrario, quedará anulado y el alumno tendrá la opción de apuntarse en otro curso (siempre que haya plazas libres) o bien la devolución del importe pagado (100%).