Calidoscopi de relats, realitats i personatges
Total hores: 30h (10 sessions – el 08/12 no hi ha classe)
Més informació: obrador@salabeckett.cat
Aquest curs serà de caràcter presencial. En cas que finalment no sigui possible fer-lo a la Sala Beckett, es farà de manera virtual.
La ficció ens permet a través dels seus mecanismes construir universos, relats i realitats impossibles, tot i que puguem identificar-nos-hi i, fins i tot, pensar que són un retrat fidel del món. En aquest curs intentarem determinar diferents camins i casuístiques de construcció del relat i generació de realitats que ens permeten l’escriptura i la investigació i experimentació de les seves possibilitats.
A partir de conceptes de joc, llenguatge, mentida o veritat, per citar-ne només alguns, i a través de l’especulació, la hipòtesi, la creació de convencions i codis ens acostarem a diferents maneres de construir aquests universos. Pararem especial atenció en la creació de personatges complexos i singulars, de vegades contradictòriament impossibles i reconeixibles, com a puntal dels nostres relats i com a repte i motor interpretatiu.
Aquest curs anirà acompanyat de diverses lectures d’obres de teatre contemporànies que ens serviran de full de ruta i que es complementaran amb exercicis pràctics.
És autor de Restos del fulgor nocturno (2021. Teatro de la Comedia de Madrid – CNTC), La majordoma (2020), El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc (2020. XLV Premi Born), L’habitació blanca (2020), Temps salvatge (2017. XXII Premi Max), Olvidémonos de ser turistas (2017), Cúbit (2016), La travessia (2015. Premi Frederic Roda – XLV Nit de les lletres catalanes), Obac (2014. Finalista XL Premi Born), Estripar la terra (2013. Premi Autor exprés), Fum (2012), Nerium Park (2012. Premi Jaume Vidal i Alcover), El principi d’Arquimedes (2011. XXXVI Premi Born), Gang Bang (2010-11. Projecte T6 – Teatre Nacional de Catalunya), La dona que perdia tots els avions (2009. XXXIV Premi Born) i de les dramatúrgies i adaptacions Els homes i els dies (2021), L’amic retrobat (2019), En aquell temps que ets animals parlaven (2019), Neus Català (2015), Esperança Dinamita (2015) o Com si entrés en una pàtria (2010), entre d’altres.
El 2020, amb El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, es converteix en el primer autor en guanyar en tres ocasions el prestigiós Premi Born en els seus cinquanta anys d’història. Aquesta és la primera obra del Tríptic de l’epifania integrada per tres textos per a un únic intèrpret.
Les obres de Miró s’han traduït a més de vint llengües i se n’han fet més d’un centenar d’estrenes a tot el món. Els seus textos han estat publicats individualment o en antologies en nombroses editorials, des de Cuba, França, Grècia, Itàlia, Polònia, Rússia o a Amèrica llatina a la històrica editorial Losada (Argentina), on és el primer autor català que entra en el catàleg de la selecta col·lecció Gran Teatro. Ha dirigit alguns dels seus textos, així com d’altres autors, i combina l’escriptura amb la docència teatral amb cursos i seminaris a nivell nacional i internacional.
A la Sala Beckett, d’aquest autor, s’hi ha pogut veure Olvidémonos de ser turistas, Nerium Park i El Principi d’Arquimedes. Les traduccions de les seves obres a d’altres llengües estan disponibles a www.catalandrama.cat.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.