Cliffhanger (Tècniques per a la construcció de l’interès, la tensió i el ritme en la dramatúrgia)
Total hores: 27h (9 sessions – no hi ha classe el 07/12)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Per retenir l’interès i la curiositat del receptor -i per mantenir viva l’acceptació del pacte de ficció-, cal que el dramaturg es preocupi, com deia Todorov, per anar sembrant “llavors de futur” durant tota l’obra… Sovint, la dramatúrgia contemporània s’oblida d’aquest principi essencial, que confon amb el rebuig de les estructures i els procediments de l’escriptura més convencional. Aquest malentès afecta, inevitablement, a la tensió (i a l’atenció) i al ritme general de moltes peces. Amb ganes de posar-hi remei, durant el curs parlarem de conceptes com ara expectativa, ironia, durada, identificació o mecanismes de coherència textual. Debatrem idees, analitzarem textos i proposarem exercicis.
Autor teatral, novel·lista i traductor. Les seves obres dramàtiques -traduïdes a més d’una desena de llengües- han estat estrenades i publicades a diversos països d’Europa i Amèrica. També ha obtingut diferents premis (Ignasi Iglésias, SGAE, Born, Recull o Octubre, entre altres).
Com a novel·lista, ha publicat cinc novel·les: el 2012 , 2014 i 2016, els tres volums del fantasy Kàrvadan (La Galera). També ha publicat en castellà El jinete de Pegaso (Gredos, 2017). I, últimament, La doble vida d’Okita Sōji (Columna, 2022).
Entre les seves obres dramàtiques, destaquen Temptació, estrenada l’any 2004 al TNC i al Burgtheater de Viena, també amb muntatges a França, Alemanya, Itàlia, Turquia, Txèquia, Iran o Grècia; Combat (1995-1998), estrenada i publicada a diversos països d’Europa i Amèrica, com també Suite (premi SGAE 1999), Oasi (2001, premi Josep Ametller 2002, que va obtenir el premi a la millor traducció a l’alemany al Festival del Stadt Theater de Bremen el 2004) o Trànsits (2006-07). També ha escrit Oblidar Barcelona, que va obtenir el prestigiós Premi Born 2008; Zoom, guanyadora del Premi 14 d’abril 2009 (estrenada el 2011); Nòmades (Premi Octubre 2019), i Still Life. Monroe-Lamarr (Premi Roda, 2018), que es va estrenar al TNC la temporada 2019-2020. Recentment ha publicat el volum del seu Teatre reunit. Carles Batlle (1995-2019) (Tarragona, Arola editors, 2021).
Com a assagista, ha publicat El drama intempestiu. Per a una escriptura dramàtica “contemporània” (Barcelona, Angle editorial/IT, 2020. També publicat en castellà a Mèxic, Paso de Gato, i en francès a París, Circé, en premsa).
D’altra banda, Batlle ha estat director de l’Obrador de la Sala Beckett entre 2003 i 2009 i director de la revista (Pausa.) durant més de deu anys (fins al 2017). També ha estat un dels patrons del festival New Plays From Europe (Wiesbaden, Alemanya). Entre el 1998 i el 2005 va ser membre del Consell Assessor del TNC. L’any 2004 va ser seleccionat per presentar la seva obra Versuchung a l’Stückenmarkt de Berlín. És professor de dramatúrgia i literatura dramàtica a l’Institut del Teatre de Barcelona i a la UAB. Ha estat Director de Serveis Culturals de l’Institut del Teatre i director de la revista acadèmica Estudis escènics entre 2016 i 2022.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.