Curs

Comptaquilòmetres a zero: treball d’escenes

Curs d’interpretació
Professor: Iván Morales ,
Dates
Del 22/04/2024 al 03/05/2024
Horaris
De dilluns a divendres de 10 h a 14 h
Preu
390 €
Idioma
Català
Més informació

Durada total: 36 hores
(9 sessions – l’01/05 no hi ha classe)

 

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

Escric aquestes línies a dos dies de començar els assajos definitius d’El dia del Watusi, un espectacle que he empès durant gairebé sis anys, i pocs dies després d’haver acabat el rodatge d’Esmorza amb mi, una pel·lícula que volia rodar des de fa ni més ni menys que un parell de dècades. No tinc cap projecte concret més enllà, en un futur, i no tinc gens de pressa en tenir-ne.
Poc us hauria d’importar d’on vinc i cap on vaig, però sí que em sembla que us interessa saber en quin estat es trobarà molt probablement el director que impartirà aquest taller: amb aquesta barreja particular de buidor i confiança que m’acostuma a acompanyar quan he aconseguit posar fi a projectes fets per sobre de tot des de l’amor. I, sobretot, amb aquella gana inevitable de tornar a trobar una obsessió nova, un llenguatge desconegut que em sedueixi, un estímul creatiu que em torni a posar en marxa, un nou codi amb què entendre el món que m’envolta, la felicitat de tenir davant, un altre cop, un horitzó mai explorat. I el millor lloc que conec per fer aquest viatge és en una sala d’assaig acompanyat d’un bon grup d’intèrprets, fent el que més m’agrada, al que he dedicat la major part de la meva vida professional: aixecar escenes.
Trobo que, darrerament, aquesta necessitat d’encetar un camí inexplorat no és només la meva dèria. El panorama teatral establert més proper és cada cop més conservador, com si els temps fossin tan fràgils que necessités la seguretat d’evitar tot el que li és desconegut. En canvi, trobo que, potser com a reacció, està creixent la gana de molts artistes i molt públic potencial de gaudir d’un teatre de text que no tingui por de posar el comptador a zero. Com acostuma a passar, la teva necessitat íntima no deixa de ser el reflex d’un desig col·lectiu.
I en aquest taller en concret, per intentar donar la volta al comptaquilòmetres, buscarem inspiració en autors i autores que ja he treballat anteriorment i que m’han ajudat en algun moment a girar el cap (Sarah Kane, Kae Tempest, Cassavetes, Orton o McDonagh). També explorarem, però, algunes peces que m’han sorprès en els últims temps, com Anatomie d’une chutede Justine Trier, El silenci  de Bergman o Saint Omer d’Alice Diop, o fins i tot còmics com Mònica de Daniel Clowes, o vídeos de youtube i memes que ja formen part del nostre univers dramàtic quotidià.
No podem deixar de fer teatre, si som aquí és perquè això ho tenim clar. Però quin teatre hem de fer? I com l’hem de fer? Tant de bo en aquest taller trobem algun miratge que ens permeti tornar a començar de nou, des de zero.

Iván Morales

Actor, director, dramaturg i guionista, membre de la companyia de teatre Prisamata.

Com a actor, ha participat en diverses sèries de televisió i en pel·lícules com La caja Kovak (Daniel Monzón, 2006), Remake (Roger Gual, 2006), La silla (Julio D. Wallovits, 2006) o Una casa de bojos (Cédric Klapisch, 2002).

Com a guionista, la seva firma apareix a les pel·lícules El truco del manco (Santiago A. Zannou, 2008), guanyadora de tres premis Goya, i Mi dulce (Jesús Mora, 2001). També ha escrit i dirigit els curts Dibujo de David (2007) i Ha llegado el momento de contarte mi secreto (2000).

En teatre, a més de fer d’actor en nombrosos muntatges, ha escrit i dirigit Jo mai, estrenada al Grec 2013 Festival de Barcelona, i Cleòpatra, estrenada al Teatre Lliure el 2015. El 2017 obre la temporada a la Sala Villarroel amb La calavera de Connemara de Martin MacDonagh, i el 2019 estrena La partida d’escacs de Stefan Zweig al Teatre Romea.

Recentment ha escrit Heroines o res, codirigida amb David Climent al Teatre Nacional de Catalunya (2021), ha dirigit La cabra o qui és Sylvia d’Edward Albee a La Villaroel (2021) i ha signat l’adaptació i la direcció d’Assassinat a l’Orient Express d’Agatha Christie al Teatre Condal (2021).

D’aquest autor, a la Sala Beckett s’ha pogut veure Sé de un lugar (2012), guardonada amb el Premi Butaca al Millor espectacle de petit format i el Premi Time Out Barcelona a la Millor obra de creació, i Esmorza amb mi (2018).

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.