Construcció, estructura, arc: bajanades
Aquest curs va estar a punt de titular-se La trama no és important però després vaig pensar que posar aquesta maleïda paraula –trama– al títol era donar-li una importància que, al capdavall, no es mereix. Trama, estructura… res. Bajanades. No ens hem de preocupar d’això, sinó del que hi ha darrere d’això. Ja ho diu Eduardo de Filippo: “Busca la vida i trobaràs la forma; busca la forma i trobaràs la mort.”
El mètode del curs serà senzill, com senzill és el procés d’escriptura (d’un petit diàleg, d’una escena, d’un acte, de tota una obra). A través de l’anàlisi en profunditat d’unes obres determinades de grans autors de teatre i directors de cinema fonamentals, entrarem en conceptes com ‘temporalitat’, ‘suspens’, ‘subtext’, ‘subtrama’ o ‘concisió narrativa’ –o d’altres més esotèrics com ‘amenaça’, ‘miralls’, ‘vertigen’, ‘preguntes sense resposta’ o ‘històries ocultes’– i els exercitarem per descobrir camins nous, camins insospitats que ens portaran al (re)descobriment de les pulsions internes de les paraules, de les accions. Parlarem, analitzarem, escriurem i, sobretot, posarem en pràctica les escenes o petites obres que haurem anat creant. Posar en pràctica, llençar-se a l’abisme, veure com altres cossos i altres veus comencen a dir en veu alta aquelles taques negres que han aparegut al full blanc és fonamental per a l’escriptura dramàtica. Perquè el teatre s’escriu per ser dit i vist, per ser literatura oral, gestual.
La paraula bajanada és una bona paraula. Una paraula que defineix el propòsit d’aquest curs. I és que escriure teatre, avui dia, al segle XXI, no és ben mirat una bona bajanada?
És autor i director teatral. Ha escrit i dirigit, entre altres obres, Vent a les veles (2009; Círculo de Bellas Artes de Madrid), Kafka a la ciutat de les mentides (2011; Festival Grec), La terra oblidada (2012; SalaFlyhard), La pols (2014; SalaFlyhard, La Villarroel, Teatro Fernán Gómez), Sota la ciutat (2015; Temporada Alta, Teatre Lliure), L’última nit del món (2016; SalaFlyhard), Els nens desagraïts (2017; Temporada Alta, Sala Beckett), Els somnàmbuls (2019; Temporada Alta, Escenari Joan Brossa), Elda & Daniel (2020; Temporada Alta), La font de la pólvora (2021; Teatre Nacional de Catalunya) i Al final, les visions (2022; Sala Beckett – Festival Grec). També és autor de Les mans (2024; La Villarroel – Festival Grec) i de peces breus com Doppelgänger (2012; La Planeta), Jericó (2015; Temporada Alta) i Només una veu (2018; Teatre Lliure), entre d’altres. Pels seus textos ha guanyat diferents premis, com el Marqués de Bradomín, el Ciutat de Gandia, el Premi Serra d’Or o, dues vegades, el Premi de la Crítica. Algunes de les seves obres estan traduïdes al castellà, anglès, francès, italià i romanès.
Ha signat les adaptacions de Sopa de pollastre amb ordi d’Arnold Wesker (2018; Biblioteca de Catalunya) i La nostra ciutat de Thornton Wilder (2023; Teatre Lliure) i ha dirigit, entre d’altres, els espectacles Sam – peces curtes de Samuel Beckett, l’obra de teatre verbatim No m’oblideu mai, textos de Joan Yago i Marc Artigau i diferents espectacles de poesia i música. Ha estat el coordinador del cicle Samuel Beckett de la Sala Beckett, on ha presentat el laboratori de creació Catàstrofes (2020), i també ha dirigit la pel·lícula La Pols, estrenada al Festival de Málaga i que, posteriorment, fa gira per Europa. Rep el premi del jurat i del públic del festival NUOVO CINEMA D’EUROPA de Gènova.
Ha impartit tallers i seminaris a la Sala Beckett, l’ESCAC, l’ERAM i al Col·legi del Teatre. Va ser autor resident de la Sala Beckett la temporada 21/22.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.