Desaprender a vivir. Aprender a contar
Total hores: 16h (4 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Aquest curs serà de caràcter presencial. En cas que finalment no sigui possible fer-lo a la Sala Beckett, serà virtual.
“En la fantasía de un niño una araña era una amiga, una miga de pan es un monstruo, a todo le inventábamos cualidades imposibles, como si presagiásemos que cuando llegásemos a adultos, los objetos se impondrán como algo utilitario y punto, borrando de cada forma, borrando de la materia toda ensoñación y todo delirio”. (Rodrigo García, Daisy)
Rilke decía que “la verdadera patria es la infancia”. Otros han comparado al genio con “el niño anárquico” o con “la infancia recuperada a voluntad”. La niñez es también el tiempo de debilidad e indefensión en el que surge la función fabuladora.
Este no es un taller de teatro para la infancia. Se presenta como un semillero para nuevas historias, obras o performances y está pensado para personas interesadas en la literatura y en la dramaturgia, sea cual sea su grado de experiencia o el campo de saber del que procedan.
A partir de algunos textos sobre creatividad y ejemplos extraídos de sus obras, la tallerista nos propondrá remontarnos a la infancia (la de los asistentes y la del teatro) para comenzar un proyecto desde el kilómetro 0.
Los objetivos son:
- Visitar el país de la infancia y el laberinto de la memoria para encontrar disparadores creativos.
- Hacer germinar experiencias radicales (raíz) en la escritura escénica, aplicando de manera consciente el uso de ciertos recursos y buscando una cierta adecuación de fondo y forma.
- Conocer algunos mecanismos del teatro predramático que suponen una alternativa al modus operandi dramático y a las ficciones hegemónicas. ¿Qué recursos de la tragedia y de la comedia son aprovechables en la escena contemporánea?
- Plantear los mimbres de una nueva obra, prefigurando el punto de partida y el de llegada y un mínimo esquema organizativo.
Aquest curs compta amb el suport de la Fundació SGAE.
María Velasco ha publicat més d’una dotzena d’obres de teatre i ha rebut distincions com l’Accèssit Marqués de Bradomín (2010); el Premi Max Aub – Ciutat de València (2017); el Premi Internacional Heidelberger Stückemarkt i el Premi Max a la Millor Autoria Teatral (tots dos el 2022). Els seus textos per teatre han estat traduïts a diversos idiomes (francès, italià, anglès, alemany, turc, polonès…). El recopilatori Parte de Lesiones (La uÑa RoTa, 2022) recull alguns dels títols més significatius dels últims anys, com Líbrate de las cosas hermosas que te deseo, La soledad del paseador de perros i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra. Les seves obres també han estat presents en festivals internacionals com Con Testo (Milano), Scenes d’Europe (Reims), Rencontres des Arts de la Scène en Mediterranée (Montpellier), Il mondo è ben fatto (Turín), etcètera.
Produeix i dirigeix diversos dels seus espectacles des del 2013. En els últims anys ha realitzat La espuma de los días (Teatro Español, 2019/Teatre Lliure, 2020) i Talaré a los hombres de sobre la faz de la tierra (38 Festival de Otoño, 2020/Sala Cuarta Pared, 2022/Sala Beckett, 2022).
Velasco ha fet, a més, dramatúrgies per a companyies de dansa, com la hispanoitaliana Kor’sia, i companyies interdisciplinàries com la catalana Les Impuxibles. Amb aquesta última signa Suite TOC núm. 6 (Sala Beckett, 2019/Veranos de la Villa 2021), Premi Butaca a Noves Aportacions Escèniques 2019; FAM (Festival Grec, 2021), Premi Alicia de l’Acadèmia Catalana de la Música a la Inter-Disciplina, 2022, i Harakiri (TNC, 2022/CDN, 2023).
És Doctora en Comunicació Audiovisual per la Universitat Complutense i Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual pel Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofía i la Universitat d’Alcalà. Durant dos anys va ser membre de l’Institut de la Cinematografia i de les Arts Visuals i ha publicat teoria sobre cine, assaig i narrativa.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.