Dramaturgias relacionales y escenas de interacción: cómo prediseñar lo imprevisible
Dissenyar una dramatúrgia en què l’audiència pugui intervenir en graus i nivells diferents sobre el curs de l’acció escènica és un exercici creatiu que es pot equiparar en molts sentits a la programació d’un sistema “viu” que es crea a si mateix en temps real. A partir d’aquesta premissa, l’objectiu consistiria principalment a inventar un marc de regles i instruccions específiques per poder generar una situació escènica d’interacció cocreativa entre l’equip artístic i les audiències participants. En termes formals, aquest tipus de dramatúrgies –col·loquialment associades al teatre participatiu i a l’art relacional– es configuren com a manuals d’instruccions, mapes, rutes o arquitectures de la informació, i es caracteritzen per utilitzar com a matèria primera per a la creació les possibles relacions entre les audiències i el desenvolupament de la situació escènica.
Però, com es crea una proposta d’aquesta naturalesa? Quines eines podrien ser útils per crear dramatúrgies capaces de generar estructura i alhora ser prou flexibles per integrar l’emergència de les relacions en temps real? I com es podria “implicar” les audiències en aquest procés cocreatiu sense que la seva participació es redueixi a una intervenció instrumental o ideològicament decorativa?
L’objectiu d’aquest curs és fer una revisió introductòria al desenvolupament de les pràctiques escèniques relacionals contemporànies i compartir, de manera teoricopràctica, una sèrie d’eines i estratègies extretes des d’altres àrees disciplinars (com la teoria lúdica, el disseny motivacional, la teoria general de sistemes, el disseny d’experiències d’usuari i la creació de guions videolúdics) que puguin ser d’utilitat per a la creació dramatúrgica d’escenes d’interacció.
Metodologia
Curs teòric pràctic distribuït en 8 sessions de treball. Mitjançant el desenvolupament d’un projecte individual –i el lliurament de coneixements teòrics i exercicis específics–, les persones participants podran entendre l’aplicació dels conceptes treballats de manera lúdica i pràctica. El primer bloc consistirà en quatre sessions per generar el marc teòric base sobre el qual es desenvoluparà el curs. Al segon bloc es desenvoluparan 4 sessions de treball teoricopràctic on cada participant aplicarà els coneixements apresos en el desenvolupament d’una idea individual que es treballarà de manera col·lectiva.
Creadora i investigadora escènica. Script doctor. Actriu professional (Dept. de Teatre-Universidad de Chile) i Phd en Estudis Teatrals (UAB-Institut del Teatre) especialitzada en dramatúrgies relacionals i escenes d’interacció. Màster en estudis teatrals (UAB) i Màster en guió per a cinema i televisió (ECIB).
En teatre, ha treballat com a actriu, dramaturga, productora i directora. En l’apartat audiovisual, ha exercit principalment com a Script Doctor. Al llarg de la seva carrera, ha rebut diversos incentius i beques en l’àmbit escènic i audiovisual d’institucions com el Ministerio de les Artos y las Culturas (Xile), CORFO audiovisual, CNTV (Consell Nacional de Televisió), FITAM (Festival de teatre Santiago a Mil) i Goethe Institut, entre d’altres. En matèria de docència, s’ha exercit com a professora d’escriptura dramàtica i interpretació, tant a Xile com a l’estranger en diferents contextos educatius. En producció, destaca el seu treball en la Conferència Mundial de Dramatúrgia Femenina en la seva versió 2018-Chile (2015-2018); la seva participació en l’organització del simposi internacional de la revista Estudis Escènics (IT)«Facin joc! Formats, dispositius i aparells d’interacció (a l’escena relacional)» (2019-2021), i la coordinació del programa internacional de formació per a artistes escènics del Nucli art, política i comunitat del dept. de Teatre de la Universidad de Chile (2022-2023). El seu treball de recerca i creació escènica es resumeix en el projecte Ars Dramática (www.arsdramatica.com), on des de l’any 2016 explora la creació d’experiències escèniques cocreatives i l’aplicació de fonaments des de la teoria lúdica per crear audiències creativament corresponsables.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.