Curs

Escrituras íntimas

Seminari de dramatúrgia
Dates
Del 02/10/2023 al 05/10/2023
Horaris
De dilluns a dijous d’11 h a 14 h
Preu
130€
Idioma
Castellà
Més informació

Total hores: 12 h (4 sessions)

 

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

L’autor i director del nou espectacle de T de Teatre, La dona fantasma, ve a la Beckett a impartir un curs de dramatúrgia.

El seminari es proposa treballar des de l’escriptura de les anomenades “Literatures Íntimes”, és a dir, cartes, diaris i confessions. Intentarem també trobar recursos en la literatura en general (i particularment, en la narrativa i la poesia) que puguem aplicar al teatre, ampliant així els límits del que el teatre pot explicar. Així mateix, treballarem amb l’anomenada biografia imaginària, és a dir, una escriptura biogràfica allunyada de l’exhibicionisme performàtic i pensant l’escriptura de la pròpia vida o de vides alienes des d’enfocaments formals, sense parar atenció en allò sentimental. Indagarem en l’escriptura d’un monòleg que narri com un conte però amb un enfocament que el converteixi no en narrativa sinó en teatre, i també investigarem sobre la manera d’escriure cartes i diaris íntims que, a través de determinats principis, tinguin aplicació teatral. Si com assenyalava Maria Negroni la imaginació és autobiogràfica, el seminari pretén treballar amb l’escriptura i la intimitat d’una manera poderosa, original i teatral.

Programa

Dia 1: La veu en el teatre. Monòleg a públic.

Autors: Manuel Puig. Andrés Caicedo. Hebe Uhart. Flannery O’Connor. Sara Gallardo.

Dia 2: Lectura d’exercicis de Monòleg a públic.

Dia 3: Autobiografia imaginària. Escriptura de diaris.

Autors: William Shakespeare. Tennessee Williams. Jorge Luis Borges. María Negroni.

Dia 4: Lectura d’exercicis de Diari Íntim aplicat al teatre.

Mariano Tenconi Blanco

Dramaturg i director de teatre.

Des de 2013 forma la Compañía Teatro Futuro amb el músic Ian Shifres i la productora Carolina Castro.

Com autor i director ha estrenat Montevideo es mi futuro eterno (2010), Lima Japón Bonsai (2011), Quiero decir te amo (2012), La Fiera (2013), Las Lágrimas (2014), Futuro (2015), La Fiera (Uruguay) i Walsh Artista Contemporáneo (2016), Todo tendría sentido si no existiera la muerte (2017), Astronautas (Chile) i La vida extraordinaria (2018; Teatro Nacional Argentino – Teatro Cervantes). De 2021 a 2025 la Compañía Teatro Futuro serà companyia resident en el Complejo Teatral de Buenos Aires amb el projecte “La Saga Europea”. El 2021 va estrenar la primera obra de la saga, Las Cautivas, al Teatro de la Ribera. El 2023 va estrenar la segona, Las Ciencias Naturales, al Teatro San Martín. El setembre de 2023 estrenarà La Mujer Fantasma a Barcelona juntament amb la cèlebre companyia T de Teatre.

El 2016 va ser seleccionat per participar a la residència de l’International Writing Program de la Universitat d’Iowa, el programa d’escriptura més antic i prestigiós del món.

Els Premis Konex el van destacar com un dels cinc millors dramaturgs de la dècada 2011-2021. Va rebre el primer premi a la novena edició del Premi “Germán Rozenmacher” de Nueva Dramaturgia (2015), organitzat pel Festival Internacional de Buenos Aires (FIBA) i el Centro Cultural Rector Ricardo Rojas, amb la seva obra Todo tendría sentido si no existiera la muerte. També va rebre el primer premi en el 18è Concurso Nacional de Obras de Teatro de l’Instituto Nacional del Teatro (2016) amb la seva obra La vida extraordinaria. El 2019 va ser escollit per formar part de l’International Writing Program de Beijing. Va rebre una menció als Premis Nacionals 2015-2019 que lliura el Ministerio de Cultura de la Nación, en la disciplina text dramàtic, per l’obra Todo tendría sentido si no existiera la muerte.

Va ser régisseur de les òperes La Libertad Total, de Fagin-Katchadjian, estrenada al Ciclo de Música Contemporánea del Teatro San Martin (2014), i Le Malentendu, òpera composada per Fabián Panisello sobre l’obra teatral homònima de Camus, al Centro de Experimentación del Teatro Colón. Va escriure, amb vuit autors més, el llibret de l’òpera Mentir (sobre Ada Falcón), estrenat al Centro de Experimentación del Teatro Colón (2011).

Les seves obres han rebut nombroses nominacions i premis, com ara el Trinidad Guevara, l’ACE, el Teatros del Mundo, el Teatro XXI, els Premios Hugo o els Premios Luisa Vehill, entre altres.

Ha impartit seminaris i tallers a Argentina (al Teatro San Martin, al Centro Cultural Rojas -depenent de la Universidad de Buenos Aires- i al Centro Cultural Recoleta), Uruguai, Xile, Perú, Colòmbia, Mèxic, Itàlia, a la University of Iowa, a la Loyola University of Chicago (Estats Units) i a la Peking University (Beijing, Xina). Actualment, s’encarrega de la càtedra Actuació V a la Universitat de Palerm. Des del 2012 fa tallers privats d’Actuació i Dramatúrgia.

La seva obra s’ha traduït a l’anglès, francès, portuguès, alemany, italià, romanès i xinès.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.