Curs

Esgotament i lluita (Entrenament actoral a partir de l’obra de Samuel Beckett)

Curs avançat d’interpretació
Dates
Del 27/01/2020 al 31/01/2020
Horaris
De dilluns a divendres de 9:30h a 14:30h
Preu
300€
Idioma
Català
Més informació

Total hores: 25h

Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

Interpretar Beckett és un repte colossal per un actor. Una experiència festiva i esgotadora alhora, un procés sense dreceres que, com tots els treballs exigents, amplia els límits expressius de l’actor.

Aquest curs s’estructura al voltant del conjunt d’exercicis que Ferran Utzet i Marta Gorchs van aplicar durant els procés d’assajos d’Esperant Godot per activar poèticament els cossos dels intèrprets i preparar-los per vibrar a la singular freqüència de la paraula de Beckett. Exercicis majoritàriament inventats a partir de les indicacions del propi autor, i que integren idees provinents del món de la interpretació, el clown i el moviment en un equilibri absurd.

Sense cap ànim de dictar sentència sobre com Beckett volia que s’interpretessin les seves obres, i sense cap intenció d’aprofondir en l’anàlisi teòric de la seva obra, aquest curs pretén simplement compartir amb intèrprets valents un procés de treball artístic.

I, per descompat, fer-lo anar una mica més enllà.

Estem esgotats, però lluitem.

No perdem més el temps amb discursos vans. (Pausa. Amb vehemència.) Fem alguna cosa, ara que se’ns presenta l’ocasió.

Ferran Utzet

Actor i director de teatre.

Entre els darrers espectacles que ha dirigit destaquen Sopa de Pollastre amb Ordi d’Arnold Wesker (2018. Premi Butaca al millor muntatge), Dansa d’Agost de Brian Friel (2016. Premi Butaca al millor muntatge), Un obús al cor de Wajdi Mouawad, codirigit amb Oriol Broggi (2016), Traduccions / Translations de Brian Friel (2014), La Presa de Conor McPherson (2011), entre d’altres.

Col·labora regularment amb la companyia La Perla 29. Durant quatre anys va ser ajudant de direcció d’Oriol Broggi, en espectacles com Incendis de Wajdi Mouawad (2012), Luces de Bohemia de Ramón María del Valle-Inclán (2011), Cyrano de Bergerac d’Edmond Rostand (2012) o Electra de Sòfocles (2010).

Va dirigir Les Millors Ocasions de Jordi Casanovas (Sala Flyhard, 2013) i va col·laborar com adjunt a la direcció en la segona versió d’Una història catalana també de Jordi Casanovas (Sala Gran del TNC, 2011).

Ha impartit cursos i tallers al Col·legi del Teatre, a la Sala Beckett i a la Casona, entre d’altres. També treballa des de fa més de deu anys com a formador teatral en l’àmbit del teatre universitari, dirigint el grup de teatre de l’escola de disseny Elisava.

Com a actor, es va formar a La Casona amb Fernando Griffell i en diversos tallers i workshops amb mestres com Christophe Marchand, Christian Atanasiu, Lilo Baur, Alex Navarro o Sergei Ostrenko. Després d’un breu pas per l’Institut del Teatre en els estudis de Direcció i Dramatúrgia (que no va completar), va començar la seva carrera professional dirigint Novecento, d’Alessandro Baricco, un espectacle de Teatre Portàtil que es va representar en més de cinquanta pisos, terrats i patis de Catalunya, Andalusia i Itàlia (i també al hall de l’antiga Sala Beckett!).

El novembre de 2019 estrena Esperant Godot de Samuel Beckett amb una nova traducció de Josep Pedrals a la Beckett en el marc del cicle que commemora el 30 aniversari de la mort de l’autor i el 30 aniversari de l’obertura de la sala.

Abans de tot això, havia estudiat Matemàtiques.

Marta Gorchs

Actriu, ballarina i creadora.

És llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona, especialitzada en Teatre Gestual. Es va interessar especialment pel mim corporal i es va formar amb diversos deixebles d’Étienne Décroux a Barcelona, París i Itàlia. La passió pel moviment i la creació la van portar a treballar amb Théâtre du Mouvement (París), amb un projecte d’especialització en dramatúrgia corporal.

Va ser trapezista durant cinc anys i l’experiència professional de formar una companyia de circ va marcar la seva visió de l’ofici. El circ segueix present per ella com un espai de veritat i llibertat. Ha rebut classes de dansa des del 1994 en escoles com Ramon Solé, La Caldera, La Piconera, (Barcelona), École Peter Goss (París), Deltebre Dansa i en centres de recerca com La Visiva (Barcelona) i l’Animal a l’Esquena (Celrà). La dansa sempre l’ha fet vibrar.

En l’àmbit professional impulsa els seus propis projectes des de la companyia Sifó. També ha actuat amb companyies de teatre de titelles, teatre gestual, dansa, dansa teatre i circ. Ha tastat la televisió i el cinema formant part de l’equip de Barcelona nit d’estiu. Ha dirigit espectacles i coreografiat espectacles de circ i actualment acompanya processos creatius en la seva especialitat de dramatúrgia corporal i teatralitat del moviment destacant les col·laboracions amb Ferran Utzet, Toni Casares i el col·lectiu la Mecànica.

Com a pedagoga fa anys que combina la creació amb la docència en teatre, dansa i circ. La seva extensa pràctica en tècniques corporals li dona una visió holística del moviment i el cos en escena.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).

Et pot interessar
Curs
Tècniques del vers
Curs d’iniciació a l’escriptura poètica
Del 28/01/2020 al 31/03/2020
Curs
L’objecte, el gest, la paraula i tota la feina prèvia
Taller de creació amb objectes
Del 02/03/2020 al 13/03/2020