Esgotament i lluita (Entrenament actoral a partir de l’obra de Samuel Beckett)
Total hores: 25h
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Interpretar Beckett és un repte colossal per un actor. Una experiència festiva i esgotadora alhora, un procés sense dreceres que, com tots els treballs exigents, amplia els límits expressius de l’actor.
Aquest curs s’estructura al voltant del conjunt d’exercicis que Ferran Utzet i Marta Gorchs van aplicar durant els procés d’assajos d’Esperant Godot per activar poèticament els cossos dels intèrprets i preparar-los per vibrar a la singular freqüència de la paraula de Beckett. Exercicis majoritàriament inventats a partir de les indicacions del propi autor, i que integren idees provinents del món de la interpretació, el clown i el moviment en un equilibri absurd.
Sense cap ànim de dictar sentència sobre com Beckett volia que s’interpretessin les seves obres, i sense cap intenció d’aprofondir en l’anàlisi teòric de la seva obra, aquest curs pretén simplement compartir amb intèrprets valents un procés de treball artístic.
I, per descompat, fer-lo anar una mica més enllà.
Estem esgotats, però lluitem.
No perdem més el temps amb discursos vans. (Pausa. Amb vehemència.) Fem alguna cosa, ara que se’ns presenta l’ocasió.
Actor i director de teatre.
Entre els darrers espectacles que ha dirigit destaquen La nostra ciutat, de Thornton Wilder, estrenat al Teatre Lliure el 2023 i nominada als premis Butaca en les categories de millor espectacle i millor direcció; Esperant Godot, de Samuel Beckett, estrenat a la Sala Beckett el 2019 en el marc del 30 aniversari de la sala i de l’autor; El silenci dels telers, d’Anna Maria Ricart, estrenat al Teatre Kursaal de Manresa el 2019 i que va fer més de cent representacions arreu del territori, o Sopa de pollastre amb ordi, pel qual va rebre el premi Butaca al millor espectacle del 2018.
Va ser ajudant de direcció d’Oriol Broggi del 2009 al 2013, en espectacles com Incendis de Wajdi Mouawad (2012), Luces de Bohemia de Ramón María del Valle-Inclán (2011), Cyrano de Bergerac d’Edmond Rostand (2012) o Electra de Sòfocles (2010).
El 2013 va dirigir Les Millors Ocasions de Jordi Casanovas a la Sala Flyhard i el 2011 va col·laborar com adjunt a la direcció en la segona versió d’Una història catalana, també de Jordi Casanovas, a la Sala Gran del TNC.
Ha impartit cursos i tallers a l’Institut del Teatre, a l’Estudi Laura Jou, al Col·legi del Teatre i a la Sala Beckett, entre d’altres. També ha treballat més de deu anys com a formador teatral en l’àmbit del teatre universitari, fundant i dirigint el grup de teatre de l’escola de disseny Elisava.
Com a actor, es va formar a La Casona amb Fernando Griffell i en diversos tallers i workshops amb mestres com Christophe Marchand, Christian Atanasiu, Lilo Baur, Alex Navarro o Sergei Ostrenko. Després d’un breu pas per l’Institut del Teatre en els estudis de Direcció i Dramatúrgia (que no va completar), va començar la seva carrera professional dirigint Novecento, d’Alessandro Baricco, un espectacle de Teatre Portàtil que es va representar en més de cinquanta pisos, terrats i patis de Catalunya, Andalusia i Itàlia (i també al hall de l’antiga Sala Beckett!).
Abans de tot això, havia estudiat Matemàtiques.
Actriu, ballarina i creadora.
És llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona, especialitzada en Teatre Gestual. Es va interessar especialment pel mim corporal i es va formar amb diversos deixebles d’Étienne Décroux a Barcelona, París i Itàlia. La passió pel moviment i la creació la van portar a treballar amb Théâtre du Mouvement (París), amb un projecte d’especialització en dramatúrgia corporal.
Va ser trapezista durant cinc anys i l’experiència professional de formar una companyia de circ va marcar la seva visió de l’ofici. El circ segueix present per ella com un espai de veritat i llibertat. Ha rebut classes de dansa des del 1994 en escoles com Ramon Solé, La Caldera, La Piconera, (Barcelona), École Peter Goss (París), Deltebre Dansa i en centres de recerca com La Visiva (Barcelona) i l’Animal a l’Esquena (Celrà). La dansa sempre l’ha fet vibrar.
En l’àmbit professional impulsa els seus propis projectes des de la companyia Sifó. També ha actuat amb companyies de teatre de titelles, teatre gestual, dansa, dansa teatre i circ. Ha tastat la televisió i el cinema formant part de l’equip de Barcelona nit d’estiu. Ha dirigit espectacles i coreografiat espectacles de circ i actualment acompanya processos creatius en la seva especialitat de dramatúrgia corporal i teatralitat del moviment destacant les col·laboracions amb Ferran Utzet, Toni Casares i el col·lectiu la Mecànica.
Com a pedagoga fa anys que combina la creació amb la docència en teatre, dansa i circ. La seva extensa pràctica en tècniques corporals li dona una visió holística del moviment i el cos en escena.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).