Estat d’escriptura, estat d’actuació
Els participants podran expressar-se i escriure indistintament en català o castellà
(traductor: Jan Vilanova Claudín)
Total hores: 34 h
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
L’autora de l’obra de teatre que va donar peu a la pel·lícula nominada als Oscar Monsieur Lazhar ve a la Beckett a impartir un curs sobre escriure i sobre com les paraules cobren vida.
El misteri de l’escriptura, malgrat totes les anàlisis, els mètodes i les teories que s’han desenvolupat sobre el tema, continuarà sent eternament opac, i considero que és un motiu d’alegria.
Tot i així, per a l’escriptor pot resultar enriquidor observar amb deteniment quines són (en la seva persona) les condicions favorables per a l’impuls creatiu, quines són les eines que li permeten accedir a un estat difícil de descriure i de vegades encara més difícil d’experimentar.
Des que em dedico al teatre que em pregunten sovint si em considero una escriptora que actua o una actriu que escriu.
No he sabut triar mai. Soc incapaç de dividir o de compartimentar aquestes dues perspectives (l’escriptura i la interpretació) perquè, tal com jo les percebo, comparteixen un mateix estat de tensió: el punt de trobada entre la resistència i la retirada, l’aferrament i la distància, la impotència i la puixança, la solitud i la solidaritat.
La meva doble pràctica ha fet que reflexioni en l’escriptura per al cos i a través del cos.
El cos conforma la llengua tant com l’encarna. Per a mi, l’estat d’actuació i l’estat d’escriptura són un mateix fenomen, en virtut del qual la llengua es troba amb l’anatomia. L’escriptura, igual que l’actuació de l’intèrpret, és la fabricació d’una forma, però alhora es genera l’experiència d’aquesta forma; exigeix un compromís carnal, sensible al món i, paradoxalment, també demana en igual mesura una distància (un alliberament) del món per tal d’activar-ne els codis. A través de la llengua (que obligatòriament no serà la pròpia, sinó una altra), l’escriptor posa en joc les nostres percepcions i les nostres concepcions. De la mateixa manera, l’actor (amb un cos i una veu que es tornen unes altres) activa tot el que hem anat codificant des que vam néixer; es recrea, es refà, i d’aquesta manera refà també el món. La imaginació és qui uneix el cos, no a l’inrevés. Per tant, l’empatia (el motor en si de l’escriptura i de la interpretació) no és una qualitat moral, ni cultural, sinó corpòria, i des del primer instant l’amor és una curiositat sentida pel cos.
En tot moment el teatre em recorda que és a través del cos que busquem l’altre, i a través del cos com ens hi unim. Tota autèntica trobada altera el cos, el modifica, el modula. No necessàriament per mitjà d’espectaculars metamorfosis, sinó sovint en petites inflexions, lleus transformacions, tropismes delicats, que són una prova del nostre impuls irresistible envers l’altre.
El taller que proposo ens animarà a compartir les nostres diverses experiències d’escriptura i les reflexions que ens fem sobre la qüestió, suggerint exercicis d’escriptura que pretenen encoratjar els participants a apamar el seu espai lingüístic, desplegar-ne tot el ventall de possibilitats i, posteriorment, fer que aquesta llengua soni en un espai públic perquè cobri vida. Espero que entre tots visquem l’existència vibràtil, material i muscular de la llengua.
Quan el que escrivim esdevé el que actuem, el que actuem esdevé el que escrivim.
Evelyne de la Chenelière
Dins el GREC 2024 Festival de Barcelona.
Escriptora i actriu, Evelyne de la Chenelière és una figura imprescindible de l’escena quebequesa i de la dramatúrgia contemporània.
Les seves obres, traduïdes i representades al Quebec i al Canadà, però també arreu del món, qüestionen els límits del llenguatge i l’experiència de l’escriptura. El 2017 va ser finalista al Premi Siminovich a l’Excel·lència i a la Innovació del teatre canadenc i el 2018 va rebre la distinció de Cavaller de les Arts i les Lletres de la República Francesa.
Entre les seves obres, La vie utile, creada a l’Espace Go i presentada al Festival TransAmériques amb direcció de Marie Brassard, va rebre el premi Marcel Dubé de l’Acadèmia de les Lletres del Quebec. Bashir Lazhar va ser adaptada al cinema pel cineasta Philippe Falardeau amb el títol de Monsieur Lazhar. La pel·lícula va ser nominada a l’Oscar a la millor pel·lícula en llengua estrangera. El seu text més recent, Le traitement de la nuit, va ser dirigit per Denis Marleau a Mont-real i per Kornelius Eich a Frankfurt en la seva traducció alemanya.
Sovint la conviden a analitzar la seva pràctica i els temes que recorren la seva obra, motiu pel qual ha impartit conferències en diversos festivals de literatura i de teatre a Mèxic, Llemotges, Tolosa, París, Edimburg, Londres, Saarbrücken i el Caire. També ha impartit classes magistrals i ha participat en taules rodones (Conservatori d’Art Dramàtic de Montreal, Universitat de Munic, Conservatori de Tours, Universitat de València, Universidad Complutense de Madrid, Escola Normal Superior de París).
Com a actriu, l’hem vista en papers destacats, dirigida, entre d’altres, per Marie Brassard, Daniel Brière, Jérémie Niel, Brigitte Haentjens, Florent Siaud, Cédric Delorme-Bouchard i, més recentment, el cineasta Denis Côté.
La trajectòria d’Evelyne de la Chenelière es caracteritza per una exploració formal i un desig de qüestionar les arts escèniques, tant des de l’escriptura com des de la interpretació. La seva singularitat la converteix en una artista que defuig les expectatives. Està present a les grans institucions del Quebec i l’estranger, però també en el misteri dels seus marges.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.