Estratègies per treballar el conflicte dramàtic
Durant els últims anys, he tingut la sort de treballar amb intèrprets excel·lents dels quals sempre s’aprenen coses. Quan assajàvem textos, tan contemporanis com clàssics, m’he topat repetidament amb una qüestió que últimament els he traslladat i a la qual, ara mateix, estic dedicant molta atenció en el treball amb les escenes durant qualsevol procés d’assaig. I que ara, ja que l’Obrador de la Beckett me n’ofereix l’oportunitat, tindria ganes de compartir i abordar d’una manera més específica en un taller d’investigació per a intèrprets i directors.
A l’escola d’art dramàtic aprenem que el teatre, les obres, les escenes, el drama, són sobretot conflicte. Però quan assagem fent cas d’aquesta premissa, quan fem que els personatges i el dibuix de l’escena busquin obertament el conflicte i l’enfrontament des del primer moment, acabem construint escenes estàtiques, instal·lades, i personatges d’una sola peça, sense contradiccions, amb els quals resulta difícil empatitzar com a intèrpret i com a espectador.
I si en comptes de buscar el conflicte el que fem és mirar d’evitar-lo, d’endarrerir-lo, d’esquivar-lo, d’obviar-lo, d’amagar-lo fins que ens sigui impossible? I si precisament el que fes que una escena sigui interessant i intensa és l’esforç dels personatges per evitar que es produeixi el conflicte?
A partir d’una selecció d’escenes de materials clàssics i contemporanis, explorarem com en l’assaig podem trobar altres rutes tal vegada més complexes, productives, empàtiques i interessants per construir i abordar els personatges, obres i escenes, des del diàleg, l’acord i la feina entre l’intèrpret i el director.
Pau Carrió
Llicenciat en Direcció Escènica i Dramatúrgia per l’Institut del Teatre de Barcelona. Com a director i dramaturg, ha dirigit i versionat clàssics de W. Shakespeare com Enric V, Hamlet i Nit de Reis al Teatre Lliure, Hedda Gabler d’Enrik Ibsen i L’hostalera de Goldoni amb LaPerla29 a la Biblioteca. I textos contemporanis com Ivan i els Gossos de Hattie Naylor al Teatre Lliure (Premi Serra d’Or 2013), Testimoni de Guerra, text propi, al TNC (Premi Quim Masó 2019), Classe d’Isseult Golden i David Horan i Començar de David Eldridge, ambdós a la Sala Villarroel. El febrer de 2022 estrena la seva versió de Crim i Càstig de Dostoievsky al Teatre Lliure. Ha dirigit nombrosos recitals i lectures. Durant 6 temporades va formar part de l’equip de direcció artística del Teatre Lliure, primer com a assistent de l’equip de direcció i després com a adjunt a la direcció artística.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.