La escena contraria
Durada: 15 hores (5 sessions)
Més informació: obrador@salabeckett.cat
Aquest curs es farà de manera virtual.
Quan abordem l’escriptura d’una obra, tendim a fer associacions automàtiques que limiten les seves possibilitats. Pensem, per exemple, que si l’obra tracta un tema en concret, l’enfocament “natural” és un de sol. Creiem que un personatge amb unes determinades característiques hauria de comportar-sempre d’acord a elles, etc., com si assumíssim “paquets d’idees” que ofeguen l’escriptura.
Aquests automatismes tenen molt a veure amb la imitació (inconscient) d’allò que ja hem vist o fins i tot amb els nostres propis prejudicis pel què fa a les coses. Però, en realitat, escriure és veure què passa quan traiem el cap a l’altre costat i transitem llocs que no esperàvem transitar. Llavors podríem explicar una ruptura com un enamorament, una festa com una guerra, una addicció com una història d’amor.
En aquest taller abordarem estratègies pràctiques per desenvolupar escenes, personatges i obres des de la recerca del contrari. Reflexionarem i, sobretot, escriurem, a partir de premisses de contradicció i ambigüitat amb què desplegarem les possibilitats de situacions i diàlegs. Crearem personatges que volen el què odien, busquen allò que temen o presumeixen del què els falta.
El taller està dedicat a autors, directors i actors i a qualsevol persona interessada en l’escriptura dramàtica. L’únic requisit és portar a taller el germen d’una obra nova, entenent-lo com casella de sortida: una premissa, una imatge, un tema, un personatge… qualsevol petit punt de partida per a un text nou. L’objectiu és que, a terme de taller, cada participant hagi esbossat les coordenades per a la creació d’aquesta obra pròpia, per a la qual haurà generat, a més, diferents materials escrits.
Lucía Carballal es va formar com a dramaturga a la RESAD de Madrid, l’Institut del Teatre de Barcelona i la Universität der Künste de Berlín.
És autora de més d’una desena d’obres teatrals. Les més recents són La actriz y la incertidumbre, escrita en el marc del projecte La Pira del Centro Dramático Nacional, Las bárbaras (Centro Dramático Nacional), La resistencia (Teatros del Canal), Una vida americana (Teatro Galileo, finalista als Premios Max a la Millor Autoria Teatral) i Los temporales (Centro Dramático Nacional), totes reunides al llibre Las últimas, publicat per l’editorial La uña rota el 2021.
Entre les seves obres anteriors cal destacar A España no la va a conocer ni la madre que la parió, en coautoria amb Víctor Sánchez Rodríguez, estrenada al Festival Russafa Escènica de València i guanyadora del Premio Eurodram, i Mejor historia que la nuestra, representada al Teatro Lara i mereixedora d’un accèssit del Premio Marqués de Bradomín. A més, ha realitzat la dramatúrgia del projecte Storywalker: de Qingtian a Usera, creant nou ficcions sonores al voltant de la comunitat xinesa de Madrid.
L’any 2019 va ser una dels set dramaturgs europeus escollits pel prestigiós autor Simon Stephens per participar en la trobada internacional de dramatúrgia 7 d’un cop! a la Sala Beckett.
En paral·lel a la seva tasca com a autora teatral, ha treballat com a guionista i ha impartit cursos d’escriptura a la Sala Beckett, l’ECAM i La Casa Encendida.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.