La màscara de la ficció (un elogi a la ficció)
Total hores: 30h (10 sessions – no hi ha classe el 08/12)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
L’art de l’autor/a no és gaire diferent de l’art de l’actor/riu. Tots dos utilitzen una màscara: la màscara d’un personatge o la d’una trama. I aquestes màscares que ens fabriquem ens serveixen per parlar del nostre dins més profund. Per parlar de nosaltres no hi ha res millor que deixar de ser nosaltres.
En aquest taller eminentment pràctic –la teoria ja la trobem als llibres–, aprofundirem en les situacions i escenes que anirem generant i ho farem no limitant-nos a seure i escriure, sinó que anirem sortint de l’escriptori, convertint-nos en directors i actors per provar les escenes, els diàlegs i els silencis en acció, i tornarem als escriptoris per aplicar al text tot allò que ha crescut en escena. Una escena es comprèn quan es posa en pràctica, no només llegint, sinó utilitzant tot el cos i l’espai. Hem d’escriure a peu d’escena. Hem de posar en pràctica l’escriptura. Així doncs, escriure i provarem, tant si estem acostumats a actuar davant dels altres com si no.
Hi ha qui diu que la ficció està en crisi. I quan no ho ha estat? Gaudim d’aquesta crisi per parlar més fàcilment de nosaltres. Quanta més ficció, més real. Quanta més mentida, més veritat. Així doncs, elogiem la ficció per ser capaços d’aprofundir i trencar els límits que ens imposa la realitat. I escrivim. I provem-ho en acció. I per fer-ho ens acompanyaran les pel·lícules de Cassavetes. I les de Bergman. I les obres de Txèkhov, Williams i tants altres.
Aquest autor forma part del projecte Fabulamundi. Playwriting Europe
És autor i director teatral. Ha escrit i dirigit, entre altres obres, Vent a les veles (2009; Círculo de Bellas Artes de Madrid), Kafka a la ciutat de les mentides (2011; Festival Grec), La terra oblidada (2012; SalaFlyhard), La pols (2014; SalaFlyhard, La Villarroel, Teatro Fernán Gómez), Sota la ciutat (2015; Temporada Alta, Teatre Lliure), L’última nit del món (2016; SalaFlyhard), Els nens desagraïts (2017; Temporada Alta, Sala Beckett), Els somnàmbuls (2019; Temporada Alta, Escenari Joan Brossa), Elda & Daniel (2020; Temporada Alta), La font de la pólvora (2021; Teatre Nacional de Catalunya) i Al final, les visions (2022; Sala Beckett – Festival Grec). També és autor de Les mans (2024; La Villarroel – Festival Grec) i de peces breus com Doppelgänger (2012; La Planeta), Jericó (2015; Temporada Alta) i Només una veu (2018; Teatre Lliure), entre d’altres. Pels seus textos ha guanyat diferents premis, com el Marqués de Bradomín, el Ciutat de Gandia, el Premi Serra d’Or o, dues vegades, el Premi de la Crítica. Algunes de les seves obres estan traduïdes al castellà, anglès, francès, italià i romanès.
Ha signat les adaptacions de Sopa de pollastre amb ordi d’Arnold Wesker (2018; Biblioteca de Catalunya) i La nostra ciutat de Thornton Wilder (2023; Teatre Lliure) i ha dirigit, entre d’altres, els espectacles Sam – peces curtes de Samuel Beckett, l’obra de teatre verbatim No m’oblideu mai, textos de Joan Yago i Marc Artigau i diferents espectacles de poesia i música. Ha estat el coordinador del cicle Samuel Beckett de la Sala Beckett, on ha presentat el laboratori de creació Catàstrofes (2020), i també ha dirigit la pel·lícula La Pols, estrenada al Festival de Málaga i que, posteriorment, fa gira per Europa. Rep el premi del jurat i del públic del festival NUOVO CINEMA D’EUROPA de Gènova.
Ha impartit tallers i seminaris a la Sala Beckett, l’ESCAC, l’ERAM i al Col·legi del Teatre. Va ser autor resident de la Sala Beckett la temporada 21/22.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.