L’escena sistèmica. Introducció als Sistemes Minimalistes Repetitius de José Sanchis Sinisterra
Total hores: 16 h (4 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Una petita acció desencadena una consecució de gestos, mirades i paraules en aparent descontrol i certa sensació de ‘deja-vú’. De cop, allò que ja vèiem com a repetit comença a modificar-se, guanyant a cada pas un nou pes, una nova dimensió, una nova lectura. Connecta amb l’emoció de l’intèrpret i atrapa l’espectador en una harmonia sovint difícil d’assolir.
Als anys vuitanta José Sanchis Sinisterra va obrir una investigació sobre les possibilitats de l’abstracció com a eina i vehicle d’expressió en el teatre. Inspirant-se en els principis de repetició i seqüencialitat del minimalisme, va crear una sèrie d’exercicis que pretenien comprovar la capacitat de la forma d’esdevenir motor de creació i generar contingut. Aquests exercicis van rebre el nom de Sistemes Minimalistes Repetitius (SMR). Des del 2010 Daniela De Vecchi i LAminimAL Teatre desenvolupen la poètica dels SMR en els seus muntatges creant una poètica innovadora que implica tant el treball dels intèrprets com la posada en escena i la dramatúrgia. El joc amb els SMR estimula en els intèrprets l’habilitat de proposar idees, de pensar l’escena, de reforçar la seva tasca creadora. És un sistema de treball que combina entrenament i creativitat, precisió i improvisació. En aquest curs aprendrem a construir una escena a partir dels SMR i descobrirem quines alternatives creatives pot aportar aquest treball amb la composició de la dramatúrgia de l’escena.
Doctoranda i Màster en Estudis Teatrals per la UAB; Postgraduada de Cinema i Societat per la Universitat de Barcelona i Llicenciada en Arts Escèniques per l’UNICAMP de São Paulo.
Fundadora de la companyia LAminimAL Teatre amb la qual ha escrit, adaptat i dirigit els espectacles: El Regne de les Anguiles d’Albert Pijuan (Sala Versus Glòries, 2023); Passar Revista, amb J. Casado (Sala Apolo, Teatre Arnau i Festival Grec 2021); Els reis de Shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the Sixth d’A. Pijuan (Sala Barts); Apocalypse Uploaded: la transhumanització de les Abelles d’A. Pijuan, finalista dels Premis BBVA (Escenari Brossa, Frinje Madrid i Fira Tàrrega 2016); Espejismo 53 (Festival Santiago Off 2018); La supervivència de les Lluernes (Teatre Romea, Fira Tàrrega, Festival Grec i Temporada Alta 2014); El Suïcidi de l’Elefant hipotecat (Barts – Barcelona Arts on Stage, La Seca-Espai Brossa i Teatre Tantarantana); La Grandesa d’ésser un entre tants (Sala Àtrium), i Dimecres d’Aina Tur (Sala Beckett).
Col·labora amb el Nuevo Teatro Fronterizo, i al costat de J. Sanchis Sinisterra ha dirigit els muntatges de Flechas del Ángel del olvido i Vacío, estrenats a São Paulo, Sesc i l’Instituto Cultural Capobianco, i Vagas Noticias de Klamm, estrenat a la Sala Beckett durant el Festival Grec 2009. Com a directora, també destaquen els muntatges: Psicotrópico d’Alvise Camozzi (producció del Núcleo Artístico Società Anonima, São Paulo-Roma); De la transformació dels cossos simples de Núria Vizcarro (Premi Born a la creació artística); Animales Nocturnos de Juan Mayorga (produït per Substâcias Produções, São Paulo), i Pedro y el Capitán de Mario Benedetti (premi millor espectacle U.E. Joves Artistes).
Creadora del grup d’investigació sobre els Sistemes Minimalistes Repetitius (SMR) nascut a l’Obrador Internacional de Dramatúrgia de la Sala Beckett l’any 2010, ha impartit cursos i seminaris de SMR a diferents centres, mostres i festivals de Catalunya, Madrid, Xile, Argentina i Brasil, on ha sigut directora convidada del Teatro de Arena durant la temporada 2013/2014. Ha impartit cursos de Dramatúrgia Actoral i Textual a l’Institut del Teatre, a l’Obrador Internacional de Dramatúrgia de la Sala Beckett, al Projecte Caixa Escena al CaixaForum de Barcelona i al Teatro de Arena de São Paulo, entre d’altres.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.