L’escolta com eina per a l’entrenament escènic
Total hores: 20h
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Aquest curs serà de caràcter presencial. En cas que finalment no sigui possible fer-lo a la Sala Beckett, es cancel·larà.
En “representació” només dues de les tretze lletres al·ludeixen a l’acte de repetir. Les altres onze es refereixen a l’acció de presentar. Tanmateix, “el terrible costum del teatre” fa que el coeficient de present vagi minvant sota el pes de la repetició.
Davant aquest perill habitual, l’acció d’escoltar constitueix una eina poderosa per tornar a ser allà, i recordar que, atès que sense present no hi ha teatre, el cos ha d’estar sempre obert al seu caràcter imprevisible, com un animal alerta, escoltant el batec de les coses.
En aquest taller ens ocuparem de l’acció d’escoltar i del misteri de la seva repercussió en el cos. La idea és realitzar una sèrie d’exercicis que posin el focus en aquest sentit, no com a mitjà per resoldre una escena, sinó com una manera per acceptar-la com un esdevenir que no s’acaba de resoldre mai.
Cada participant haurà de tenir un text après de memòria, de no més d’un foli i no menys de mig.
Bibliografia suggerida:
-CAGE, John, Silencio. Ediciones Ardora
-OLIVEROS, Pauline, Deep listening. Una práctica para la composición sonora. EdictOràlia
L’Obrador d’estiu de la Sala Beckett forma part del GREC 2021 Festival de Barcelona.
Pablo Messiez forma part del projecte Fabulamundi. Playwriting Europe
Pablo Messiez és actor, autor i director de teatre. Nascut l’any 1974 a Buenos Aires, des del 2009 viu i treballa a Madrid. Entre els seus textos destaquen Los ojos, Las canciones, Todo el tiempo del mundo o La voluntad de creer.
A banda d’aquestes i altres obres seves, ha dut a escena textos de Samuel Beckett, Federico García Lorca o Jean Genet, entre altres. L’any 2015 va rebre el Premio Max a la millor direcció pel seu muntatge de La piedra oscura d’Alberto Conejero per al Centro Dramático Nacional. El 2018 va ser finalista dels Premios Valle-Inclán per la seva posada en escena del text de Santiago Loza He nacido para verte sonreír per al Teatro de la Abadía. I enguany el seu muntatge de La voluntad de creer ha guanyat el Premi Max i el Premio Godot a la millor obra de l’any, a més del Premio Godot al millor text, i ha estat nominat a millor direcció per l’Asociación de Directores de Escena de España.
El desembre del 2023 va estrenar l’obra Los gestos, en coproducció amb el Centro Dramático Nacional i Teatro Kamikaze.
En paral·lel a la seva feina com a dramaturg i director d’escena, ha desenvolupat la seva activitat docent en diverses institucions, com ara la Universidad Carlos III de Madrid, la Sala Beckett de Barcelona, la Universidad Menéndez Pelayo de Santander o el Centro Cultural Ricardo Rojas de la Universidad de Buenos Aires.
Ha publicat Asymmetrical-Motion; Notas sobre pedagogía y movimiento ―escrit juntament amb Lucas Condró―, Las palabras de las obras (recopilatori de part dels seus textos), El tiempo que estemos juntos, Las canciones, El texto infinito i La voluntad de creer, tots editats per Continta Me Tienes. El 2024 publicarà Los gestos, editat pel Centro Dramático Nacional.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.