Total hores: 22,5h (5 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Interpretar un monòleg és, indubtablement, un dels grans reptes a què s’ha d’enfrontar un actor. D’Hamlet a Antígona o de Blanche Dubois a Astrov, és quan el personatge exposa un pensament, explica una història o defèn un posicionament moral que es calibra el temperament de l’actor o actriu que l’interpreta.
Massa sovint, però, interpretem aquests monòlegs des de la precarietat. Desarmats, ansiosos, des de la ignorància. Busquem la veritat escènica, l’organicitat, la naturalitat o l’emoció, però són conceptes tan abstractes que es converteixen en obstacles per la correcta transmissió del text. I mentre lluitem per aconseguir “la veritat”, oblidem que per intepretar correctament un monòleg teatral és essencial comprendre tots els matisos del text. Entendre les imatges que proposa, en quin gènere teatral s’ubica la peça i de quin context històric i social ens parla.
Aquesta comprensió és, però, inútil sense una bona disposició física, emocional i energètica: el monòleg és una lluita aferrissada de l’actor contra el públic i contra ell mateix.
Cada dia començarem la classe amb exercicis d’entrenament actoral que ens permetran apropar-nos a aspectes tècnics importants per la correcta interpretació dels monòlegs: la mirada, la quietud, les transicions, les imatges, el ritme… Després, i de forma pràctica, ens dedicarem a treballar els diferents monòlegs, explorant-los a fons, cercant-ne els matisos, provant diferents estratègies per desbloquejar-los i multiplicar-ne les possibilitats expressives.
Cal que els participants proposin dos monòlegs en el moment de la inscripció, que seran els que treballaran durant el curs.
Actor i director de teatre.
Entre els darrers espectacles que ha dirigit destaquen La nostra ciutat, de Thornton Wilder, estrenat al Teatre Lliure el 2023 i nominada als premis Butaca en les categories de millor espectacle i millor direcció; Esperant Godot, de Samuel Beckett, estrenat a la Sala Beckett el 2019 en el marc del 30 aniversari de la sala i de l’autor; El silenci dels telers, d’Anna Maria Ricart, estrenat al Teatre Kursaal de Manresa el 2019 i que va fer més de cent representacions arreu del territori, o Sopa de pollastre amb ordi, pel qual va rebre el premi Butaca al millor espectacle del 2018.
Va ser ajudant de direcció d’Oriol Broggi del 2009 al 2013, en espectacles com Incendis de Wajdi Mouawad (2012), Luces de Bohemia de Ramón María del Valle-Inclán (2011), Cyrano de Bergerac d’Edmond Rostand (2012) o Electra de Sòfocles (2010).
El 2013 va dirigir Les Millors Ocasions de Jordi Casanovas a la Sala Flyhard i el 2011 va col·laborar com adjunt a la direcció en la segona versió d’Una història catalana, també de Jordi Casanovas, a la Sala Gran del TNC.
Ha impartit cursos i tallers a l’Institut del Teatre, a l’Estudi Laura Jou, al Col·legi del Teatre i a la Sala Beckett, entre d’altres. També ha treballat més de deu anys com a formador teatral en l’àmbit del teatre universitari, fundant i dirigint el grup de teatre de l’escola de disseny Elisava.
Com a actor, es va formar a La Casona amb Fernando Griffell i en diversos tallers i workshops amb mestres com Christophe Marchand, Christian Atanasiu, Lilo Baur, Alex Navarro o Sergei Ostrenko. Després d’un breu pas per l’Institut del Teatre en els estudis de Direcció i Dramatúrgia (que no va completar), va començar la seva carrera professional dirigint Novecento, d’Alessandro Baricco, un espectacle de Teatre Portàtil que es va representar en més de cinquanta pisos, terrats i patis de Catalunya, Andalusia i Itàlia (i també al hall de l’antiga Sala Beckett!).
Abans de tot això, havia estudiat Matemàtiques.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).