Curs

Monólogos para actrices desesperadas (y algún actor)

Taller avançat de dramatúrgia
Dates
Del 06/05/2019 al 10/05/2019
Horaris
De dilluns a divendres de 18h a 21h
Preu
250€
Idioma
Castellà
Més informació

Total hores: 15 hores (5 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat

Descripció del curs

El monòleg no és només un suport textual al qual recorrem en situacions laborals i productives precàries, sinó una manera discursiva complexa, dotada de múltiples i diverses possibilitats dramatúrgiques i actorals. Conèixer i explorar les (com a mínim) divuit modalitats d’aquest gènere menor, així com els seus riscos i les seves perspectives, és l’objectiu d’aquest taller, basat en la realització escrita –i posterior lectura– d’una sèrie d’exercicis que uneixen la constricció tècnica amb la llibertat creativa.

José Sanchis Sinisterra

Llicenciat en Filosofia i Lletres, des de 1971 és professor de l’Institut del Teatre de Barcelona. El 1977 funda a Barcelona El Teatro Fronterizo, que dirigeix fins al 1997. Des de 1988 al 1997, dirigeix la Sala Beckett de Barcelona, seu d’El Teatro Fronterizo. Ha impartit cursos, seminaris i tallers de Dramatúrgia Textual, Dramatúrgia Actoral, Dramatúrgia de Textos Narratius i Escriptura Dramàtica en una quinzena de ciutats espanyoles, a França, Itàlia i Portugal, i a gairebé tots els països d’Amèrica Llatina. Ha publicat assaigs i articles de teoria teatral i pedagogia en diverses revistes, gran part dels quals han estat recollits al llibre La escena sin límites. Fragmentos de un discurso teatral (Ñaque Editoral, Ciudad Real, 2002). La mateixa editorial ha publicat, el 2003, Dramaturgia de Textos Narrativos, que exposa la seva metodologia sobre la teatralització de relats. Com a director teatral, ha muntat obres de Cervantes, Lope de Rueda, Lope de Vega, Molière, Racine, Shakespeare, Pirandello, Txèkhov, Strindberg, O’Neill, Cocteau, Anouilh, Brecht, Brossa, Beckett, Mayorga, així com dramatúrgies pròpies sobre textos narratius de Joyce, Kafka, Melville, Sábato, Beckett, Cortázar, Buzzatti, etc. També ha dirigit moltes de les seves pròpies obres. Ha traduït Anouilh, Cocteau, Giraudoux, Claudel, Achard, Beckett, Josep M. Benet i Jornet i Pere Peyró. Els seus textos s’han representat per tot l’Estat i una bona part d’ells s’han traduït, estrenat i/o representat a França, Alemanya, Anglaterra, Portugal, Brasil, Itàlia, Grècia, Bèlgica, Holanda, Suïssa, Rússia, Eslovènia, Dinamarca, Bòsnia-Herzegovina, a l’antiga Txecoslovàquia, Turquia i Lituània. Les seves obres es representen regularment en diversos països d’Amèrica Llatina.

Entre els diversos premis que ha obtingut, destaquen el Premi de Teatre Carlos Arniches (1968), el Premio Nacional de Teatro (1990), el Premi d’Honor de l’Institut del Teatre de Barcelona (1996), el Premi Max al Millor Autor (1998 i 1999), el Premio Nacional de Literatura Dramática (2003), el premi Life Achievement Award del XXIII International Hispanic Theatre Festival de Miami (2008), la Medalla del CELCIT (2010), el Premi Max d’Honor (2018) i la Medalla d’Oro de la Universitat de València (2018). És a més Doctor Honoris Causa per la Universidad de Toulouse – Jean Jaurès (2019).

Entre les més de 30 obres que porta escrites, destaquen Terror y miseria en el primer franquismo (quatre escenes,1979), La noche de Molly Bloom, de l’Ulisses de James Joyce (1979), Ñaque o De piojos y actores (1980), Carta de la Maga a bebé Rocamadour, de Rayuela de Julio Cortázar (1985), Pervertimento y otros Gestos para nada [textos breus] (1986), ¡Ay, Carmela! (1986), Perdida en los Apalaches (1990), Valeria y los pájaros (1992), El cerco de Leningrado (1993), El lector por horas (1996), La raya del pelo de William Holden (1998), Sangre lunar (2001), Flechas del ángel del olvido (2004), Vagas noticias de Klamm (2009), Éramos tres hermanas (2014), Bartolomé encadenado (2014), Sueños y visiones de Ricardo III (2014), Una artista del sueño (2015), El lugar donde rezan las putas o que lo dicho sea (2015) i Monsieur Goya: una indagación (2019).

José Sanchis Sinisterra és el fundador de la Sala Beckett, on s’hi han pogut veure nombroses obres seves: Perdida en los Apalaches (1990), Mísero Próspero (1993), Benvingudes (1993), Dos tristes tigres (1994), Marsal, Marsal (1995), Los figurantes (1997), Flechas del ángel del olvido (2004), Vagas noticias de Klamm (2009), Ñaque o de piojos y actores (2009), Vacío (2009) i El lugar donde rezan las putas o que lo dicho sea (2018). A més a més, hi ha presentat l’adaptació escènica d’obres narratives de Samuel Beckett, Julio Cortázar o Herman Melville, entre d’altres. Finalment, també ha impartit nombrosos tallers i seminaris per a dramaturgs i actors.

Informació important

L’admissió es farà segons valoració del currículum.

Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.

Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.

Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).

Et pot interessar
Curs
Aprendre a tocar l’instrument
Curs d'iniciació a l'escriptura teatral
Del 08/05/2019 al 26/06/2019
Lectura dramatitzada
Si mai has baixat
de Xavi Buxeda i Marcet
23/05/2019
Curs
Treballar amb els Viewpoints sobre un material determinat (‘Els baixos fons’ de Gorki)
Curs avançat d’interpretació
Del 27/05/2019 al 07/06/2019
Curs
Contra la dictadura del drama
Seminari intensiu de formes escèniques no dramàtiques
Del 27/05/2019 al 31/05/2019