El nuevo teatro-documento o la reelaboración escénica de la realidad
En aquest taller treballarem el gènere teatral que amb més força està ocupant els escenaris els últims anys. L’escena té ganes de realitat, això és un fet, però la forma teatral que adopta és d’allò més diversa. Existeix una necessitat de digerir-la sense que això signifiqui mostrar-la amb realisme; hi ha una necessitat de reelaborar-la per a poder entendre-la, de plantejar preguntes al públic o recollir les seves demandes, sense que això impliqui oferir-los respostes pamfletàries. I és que, a vegades, a través de la ficció s’entén millor la realitat, i això és el que treballarem al llarg d’aquestes sessions teòrico-pràctiques.
Establirem com afrontar la investigació amb documents reals, tant històrics com actuals i periodístics o entrevistes directes a personatges (és a dir, la matèria primera), on aturar-se (existeixen límits morals quan parlem de persones vives?), com crear la nostra pròpia versió d’un personatge històric ja conegut, on estan els límits entre ficció i realitat, com trobar la nostra història en minúscules en la Història en majúscules o quan deixa d’anomenar-se periodisme per començar a anomenar-se teatre (es regeixen els mitjans per les mateixes normes?).
També discutirem i analitzarem les eines utilitzades en una gran varietat de dramatúrgies: des de l’adaptació d’un documental cinematogràfic a l’escena teatral com The kid stays in the picture de Simon McBurney (Royal Court Theatre), passant per shows de Broadway com The Great Society de Robert Schenkkan i musicals com Ain’t no proud (basat en la vida de The Temptations), fins als nostres exemples més pròxims (Jauría de Jordi Casanovas, Shock y Prostitución d’Albert Boronat i Andrés Lima o Firmado Lejárraga de Vanessa Montfort).
Aquest curs compta amb el suport de la Fundació SGAE.
És dramaturga i novel·lista. Ha escrit una quinzena de textos teatrals (des del teatre document fins al fantàstic, radiofònic o musical) i sis novel·les. La seva obra està traduïda a més de deu idiomes. Entre els seus títols teatrals destaquen Firmado Lejárraga (CDN), El hogar del monstruo (CDN), Tierra de Tiza, La cortesía de los ciegos, Flashback (Royal Court Theatre, Londres) i El Galgo (Teatro Anfitrione, Roma).
Com a novel·lista destaquen El ingrediente secreto i Mitología de Nueva York (Premio Ateneo de Sevilla), La leyenda de la isla sin voz, El sueño de la crisálida i Mujeres que compran flores (totes a Plaza y Janés), que ha arribat a les 24 edicions a Espanya i s’ha publicat en 20 països. Amb Firmado Lejárraga va ser finalista als Premios Max a la millor autoria teatral. També amb l’escriptora María Lejárraga com a protagonista i basada en l’obra teatral anterior, acaba de publicar la seva darrera novel·la, La mujer sin nombre (Plaza y Janés). El 2022 escriu i dirigeix El síndrome del copiloto als Teatros del Canal, i estrenarà com a autora La Tofana al Festival Internacional de Teatro Clásico de Almagro i la sèrie de teatre radiofònic per a la BBC One Five Seven Years, amb les dramaturgues britàniques Marietta Kirkbride i Eno Mfon.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).