Prácticas actorales: El “afuera” como eje de la creación actoral
Durant molts anys, la praxi teatral i la formació actoral van generar a l’intèrpret el següent interrogant: Què he de fer (jo) en aquesta situació del personatge? Quina és la meva acció? Quin és el meu objectiu?
El canvi que investigarem en aquest taller és la formulació d’una pregunta que atengui: Què és el que allò de “fora” em fa fer?
Entenem aquest “fora” com la relació sensible amb els altres, el temps i l’espai de l’acció. Una reformulació del paradigma tècnic tradicional, alhora que un exercici de trobada amb allò que dispara la creació quan s’atén l’alteritat.
Es tracta que el cos que actua construeixi recursos que descentrin el seu “estar en escena”: de la preocupació individual i vertical a una manera horitzontal d’habitar les situacions fent trama. De manera que l’intèrpret es concentrarà més en què l’impulsa a l’acció. És a dir, haurà d’ampliar el seu rang perceptiu, i aquesta darrera serà una altra de les característiques fonamentals d’aquesta perspectiva de treball: de la històrica preocupació per “allò expressiu” (com ho faig?) a una ocupació puntual per què em fa fer?
L’enunciat es treballarà des de procediments que intervenen directament el cos de l’intèrpret i el connecten amb les maneres d’escenificació i dramatúrgies tant clàssiques com emergents.
Cada sessió constarà dels mòduls següents:
• Entrenament col·lectiu.
• Exercicis d’actuació davant del públic.
• Espai de reflexió sobre la tasca.
Graduat en Interpretació per l’Escuela Nacional de Arte Dramático (actual UNA) i llicenciat en Psicopedagogia per la UNLZ, especialització en Psicoanàlisi. És professor titular de les assignatures Actuació IV i Actuació davant la Càmera de la UNA, titular de la càtedra de Tècniques Actorals de l’EMAD i professor de Laboratoris d’Actuació i Direcció d’Art a Apacheta Sala/Estudio.
Els seus darrers espectacles són Sobre Mirjana y los que la rodean d’Ivor Martinić, El Picadero; Parias (versió lliure de Platonov d’Anton Txèkhov), CTBA, Sala Casacuberta; El mar de noche de Santiago Loza, Apacheta Sala/Estudio; La crueldad de los animales de Juan Ignacio Fernández, Teatro Nacional Cervantes; Mi hijo sólo camina un poco más lento d’Ivor Martinić, Apacheta Sala/Estudio; Mateo d’Armando Discépolo, Teatro Nacional Cervantes; El panteón de la patria de Jorge Huertas, Complejo Teatral de Buenos Aires, Sala Cunill Cabanellas; Todo cuánto hace es viento d’Angélica Liddell, en el marc del Ciclo Decálogo, Centro Cultural Ricardo Rojas; i Stéfano, obra per la qual va ser guardonat amb diversos premis i que es va representar durant vàries temporades des de l’any 2008 fins al 2012.
Entre altres, ha rebut el Premi Radio France International 2016, el Premi ACE 2015/2016 al Millor Director i Obra Alternativa, el Premi Trinidad Guevara al Millor Director (2008-09), el Premi Teatro XXI – Getea, nominat com a Millor Director (2008-09-15), el Premi Teatro del Mundo a la Millor Direcció i Adaptació en múltiples ocasions, el Premi María Guerrero com a Millor Director (2008-09) i el Premi Florencio Sánchez com a Millor Director (2008-09).
Guillermo Cacace és director artístic i gestor cultural de l’espai Apacheta Sala/Estudio.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.