Quines són les veritables normes? (De la forma dramàtica a la forma oberta)
Total hores: 30h (10 sessions – no hi ha classe el 31/10)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
L’autora d’El pes d’un cos o La màquina de parlar ofereix un curs d’iniciació a l’escriptura teatral (obert també a gent amb experiència) en què teoria i pràctica es combinaran per qüestionar les normes i les convencions.
El curs proposa un recorregut pels conceptes bàsics de la dramatúrgia acompanyat d’exercicis pràctics d’escriptura, amb un èmfasi especial en el diàleg entre els recursos que planteja la convenció teatral i la intuïció i la visió personal de cada participant.
Es tracta d’entendre el teatre com a espai on desenvolupar la pròpia imaginació i els límits del llenguatge i de la representació.
Aquesta autora forma part del projecte Fabulamundi. Playwriting Europe
Llicenciada en Dramatúrgia i Direcció per l’Institut del Teatre i Màster en Estudis Teatrals de la UAB, Victoria Szpunberg és una dramaturga amb una sòlida trajectòria d’estrenes, publicacions i treballs artístics de diferents tipologies, a més de ser professora i pedagoga a l’Institut del Teatre, l’Obrador de la Sala Beckett i altres espais de recerca i formació artística.
Va donar-se a conèixer l’any 1998 amb l’obra Entre aquí y allá (Lo que dura un paseo) que va ser accèssit al Premi Maria Teresa León, seleccionada pel Royal Court de Londres (Residència internacional del 2000) i estrenada a la RESAD de Madrid l’any 2000 i al Here Festival de Nova York el 2002. Ha treballat i estrenat obra pròpia en teatres com el TNC, el Teatre Lliure, el Tantarantana o la mateixa Sala Beckett a Catalunya, i també en teatres de Madrid i la resta d’Espanya. Els seus textos també han estat traduïts a diverses llengües i s’han pogut veure en països com Estats Units, Colòmbia, Itàlia, Praga i França, entre d’altres.
Szpunberg és una autora preocupada per fer un teatre connectat amb els temes polítics i socials del món contemporani, amb una mirada oberta i transdisciplinar (ha treballat sovint com a dramaturga en projectes de dansa) i sense tancar-se en un únic gènere o registre. Amb una manera original de viure i pensar el desarrelament (cultural, geogràfic…), els seus personatges i les situacions en què es troben tenen a veure sovint amb una mena de desconcert existencial o ideològic, amb una profunda sensació de desubicació i amb la desfeta d’estereotips i llocs comuns. Això la porta a utilitzar amb finesa estratègies de gènere (insòlites distopies, pseudo-ciència ficció, realisme absurd…) amb sentit de l’humor i amb una innegable voluntat de relacionar-se amb la realitat des d’una actitud crítica i poètica alhora.
En l’ampli ventall de propostes seves que s’han vist a Barcelona els darrers anys, podem recordar obres com L’Aparador (2003), en el context del Programa T-6 del TNC, Esthetic Paradise (Sala Beckett/Festival Grec, 2004), La màquina de parlar (Sala Beckett, 2007 i 2022 i Teatre Maldà, 2017), El meu avi no va anar a Cuba (Festival Grec, 2008), La marca preferida de les germanes Clausman (Tantarantana, 2010 i Sala Beckett, 2019), Boys don’t cry (Teatre Lliure/Festival Grec, 2012), L’onzena plaga (dins del cicle ‘Tot pels diners’ al Teatre Lliure, 2015; nominada als Premis Butaca del mateix any) i Balena blava, monodrama per a actriu i orquestra (TNC, 2018). També ha participat al VII Laboratori SGAE amb l’obra Tu hija.
Szpunberg va ser autora resident de la Sala Beckett durant la temporada 2018-19. Amor mundi n’és el text resultant i va ser estrenat el juny del 2019 dins del Festival Grec.
Recentment ha estrenat Mal de coraçon (TNC, 2023), El pes d’un cos (TNC/Centro Dramático Nacional, 2022) i ha escrit el llibret per a l’òpera La gata perduda (Gran Teatre del Liceu, 2022).
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.