Retratar la realitat (Joc, mentida i veritat)
Total hores: 24h (8 sessions) (el 24/12 i el 31/12 no hi ha classe)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
Els elements de joc, mentida i veritat configuren, en bona mesura, claus fonamentals del teatre, que ens ofereix l’extraordinària oportunitat d’assistir a una experiència ritual, on les parts implicades establim des de bon principi un pacte de mentida a través del qual, i paradoxalment, arribarem al concepte de veritat. Es tracta d’un teatre que parteix de la creació d’una faula, com a pura invenció, o d’una ficció a partir d’elements més o menys reals. Però cada cop tenim més exemples i fórmules que especulen i tenen l’origen i material de treball, investigació i representació en el concepte de veritat i que van des del teatre documental (allò que en el terreny audiovisual seria el docudrama o el docudrama ficcionat) i un ampli ventall de formes d’autoficció i engranatges del jo (individual i col·lectiu) amb destacats noms, tan internacionals com locals, com els de Sergio Blanco, Borja Ortiz de Gondra, Lola Arias, Milo Rau, Alícia Gorina o la companyia La Conquesta del Pol Sud, per citar-ne només alguns.
Uns i altres busquen retratar i captar la realitat. Captar-la amb el màxim realisme, gairebé com una fotografia, o deformar-la i descodificar-la com quan les arts plàstiques van adonar-se que amb la irrupció fotogràfica calia trobar noves formes.
La ficció no és suficient? Ho és la veritat, o tampoc necessàriament? Per què i amb quines intencions posem en marxa determinats mecanismes de veritat i mentida i quins efectes aconseguim en la recepció? Per on passen els conceptes de reconeixement i versemblança? Com ens ha influenciat la cultura audiovisual o la immediatesa del jo en el món d’internet?
En aquest curs intentarem acostar-nos a diferents camins i casuístiques de retrat de la realitat, a diferents formes d’escriptura i pacte (de mentida, veritat o híbrids) amb l’espectador amb l’objectiu final d’arribar a captar aquesta idea de realitat i a reflexionar sobre nosaltres mateixos i el nostre entorn.
Curs d’escriptura que anirà acompanyat de diverses lectures i d’exercicis pràctics.
Aquest autor forma part de:
És autor de Restos del fulgor nocturno (2021. Teatro de la Comedia de Madrid – CNTC), La majordoma (2020), El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc (2020. XLV Premi Born), L’habitació blanca (2020), Temps salvatge (2017. XXII Premi Max), Olvidémonos de ser turistas (2017), Cúbit (2016), La travessia (2015. Premi Frederic Roda – XLV Nit de les lletres catalanes), Obac (2014. Finalista XL Premi Born), Estripar la terra (2013. Premi Autor exprés), Fum (2012), Nerium Park (2012. Premi Jaume Vidal i Alcover), El principi d’Arquimedes (2011. XXXVI Premi Born), Gang Bang (2010-11. Projecte T6 – Teatre Nacional de Catalunya), La dona que perdia tots els avions (2009. XXXIV Premi Born) i de les dramatúrgies i adaptacions Els homes i els dies (2021), L’amic retrobat (2019), En aquell temps que ets animals parlaven (2019), Neus Català (2015), Esperança Dinamita (2015) o Com si entrés en una pàtria (2010), entre d’altres.
El 2020, amb El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, es converteix en el primer autor en guanyar en tres ocasions el prestigiós Premi Born en els seus cinquanta anys d’història. Aquesta és la primera obra del Tríptic de l’epifania integrada per tres textos per a un únic intèrpret.
Les obres de Miró s’han traduït a més de vint llengües i se n’han fet més d’un centenar d’estrenes a tot el món. Els seus textos han estat publicats individualment o en antologies en nombroses editorials, des de Cuba, França, Grècia, Itàlia, Polònia, Rússia o a Amèrica llatina a la històrica editorial Losada (Argentina), on és el primer autor català que entra en el catàleg de la selecta col·lecció Gran Teatro. Ha dirigit alguns dels seus textos, així com d’altres autors, i combina l’escriptura amb la docència teatral amb cursos i seminaris a nivell nacional i internacional.
A la Sala Beckett, d’aquest autor, s’hi ha pogut veure Olvidémonos de ser turistas, Nerium Park i El Principi d’Arquimedes. Les traduccions de les seves obres a d’altres llengües estan disponibles a www.catalandrama.cat.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).