Seguir al conejo blanco
En aquest taller teoricopràctic la creadora escènica Marta Pazos comparteix la sistematització del seu treball d’interrelació de disciplines amb la literatura dramàtica clàssica i contemporània.
Llançant propostes concretes, els/les participants generaran unitats que permetran observar materials escènics per tal de percebre el punctum, el lloc on s’atura la nostra pròpia mirada. Des del “com generem els impulsos creatius” fins al “per què no funciona el que ahir ens va emocionar a la sala d’assaigs”, el procés artístic és un enigma. De vegades la troballa és una qüestió de combinatòria, d’intuïció. A partir del ritme i l’escolta, s’abordarà la convivència dels diferents plans en les escenes, els vincles que es produeixen entre elles i la intuïció per dirigir la mirada de l’espectador/a. Treballarem amb alguns dels components que defineixen la feina de la directora, com l’aparició de monstres, allò inesperat, la humanització de conceptes, el simbolisme o la creació d’universos fantàstics amb atmosferes evocadores o inquietants.
Directora d’escena, escenògrafa, dramaturga i artista visual, Marta Pazos és una de les creadores més rellevants de l’avantguarda escènica española.
Des del 2000 dirigeix teatre i òpera per a entitats com el Gran Teatre del Liceu, Centro Dramático Nacional, Teatro Real, Teatro Español, Teatre Lliure, Teatro de La Abadía, Centro Dramático Galego, L’Auditori o MA Scène Nationale.
Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i llorejada a Itàlia a l’Scuola Cònia en tècniques de la representació, funda les seves pròpies companyies Belmondo (2000-2005) i Voadora (2007-2022).
Entre les seves posades en escena destaquen l’estrena mundial de l’òpera Alexina B de Raquel García Tomás, sobre la biografia de la icona intersex Herculine Barbin; l’estrena mundial de la premiada òpera Je suis narcissiste de Raquel García Tomás, totes dues finalistes als International Opera Awards 2020 i 2023 com a millor estrena mundial; les versions de les obres de Shakespeare Othello, explicada des dels personatges femenins; Sueño de una noche de verano, amb el transgènere com tema vertebral, o La tempestad; i les versions de les obres de Federico García Lorca Comedia sin Título i Viaje a la Luna.
Les seves instal·lacions s’han presentat en exposicions del CGAC Centro Galego de Arte Contemporánea, el Museo do Gaiás de la CdC i la National Gallery de Praga a la Prague Quadrennial PQ23.
Ha rebut el Premi d’Honor al mèrit en les arts escèniques de la MIT Ribadavia, el Premi d’Honor Dorotea Bárcenas 2018 i quatre Premis de Teatre María Casares com a directora d’escena i escenògrafa.
Ha impartit conferències, masterclasses i seminaris en prestigiosos àmbits americans i europeus.
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%). En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75% de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, 10 dies abans de l’inici del curs.