Taller d’escriptura d’obres de teatre per a joves (dins de les I Jornades de Dramatúrgia per a la Infància i la Joventut)
Per a inscripcions i més informació, aquí: http://dramaturgiaparalainfanciaylajuventud.com/inscripcion/
Total hores: 16h (4 sessions)
El curs estarà format per reflexions i exercicis pràctics sobre l’escriptura per a públics joves i el malestar que pot tenir l’autor que es troba en una doble posició: d’autoritat com a autor (té la paraula) i com a adult enfront de l’infant (està en posició de saber).
Cadascun dels participants hauria de tenir un projecte d’escriptura més o menys avançat, alguna cosa amb què es pugui treballar de veritat. Pot ser una simple idea, un tema que li preocupi o ja una sinopsi bastant elaborada que ens serveixi de base per als exercicis i la posada en comú de les reflexions amb cada punt d’anàlisi quotidià.
- La infantesa i el teatre
Dues paraules que s’han de trobar:
La paraula “teatre” significa: el lloc d’on es mira…
Què és el que es mira: el món.
Quin seria el món que mostrem als infants?
Mirar el món, a quin món? A l’alçada dels ulls dels infants.
- La relació adult/infants i els tabús
De la dependència de l’infant a l’autoritat i al didactisme de l’adult.
Analitzar en cada projecte:
- Els mecanismes de protecció de l’infant (entre didactisme i meravellós).
- Les trampes d’escriure per a un públic específic del qual cadascú té una idea preconcebuda.
- La perpètua negociació amb allò prohibit: el que es diu als infants, segons els punts de vista, etc.
- La catarsi
Definir breument la catarsi a través de la història del teatre.
Es pot encara pensar i elaborar tipus de catarsis en el teatre contemporani?
Tenen els infants el dret a la catarsi que cal per provocar, trastornar, modificar la mirada sobre el món?
- Parlar de subjectivitat a objectivitat
Guanyar el dret de parlar de subjectivitat a objectivitat.
El dret de l’autor de parlar del món és directament proporcional al dret de l’infant a veure el món.
Com guanyar aquest dret?
El 1975, després d’haver fundat Le Carrousel al costat de Gervais Gaudreault, Suzanne Lebeau abandona l’actuació per consagrar-se exclusivament a l’escriptura. Actualment, la dramaturga compta en el seu actiu amb més de 25 obres originals, 3 adaptacions i nombroses traduccions, és reconeguda a nivell mundial com una figura clau de la dramatúrgia per a un públic jove i figura entre els autors quebequesos més representats al món amb més de 150 produccions repartides pels 4 continents. Les seves obres han estat publicades a nivell internacional i traduïdes a 24 idiomes,
Des de 1993, Lebeau realitza estades regulars al Centre National des Écritures du Spectacle – La Chartreuse (França) per dictar tallers i conferències o per participar en residències d’autors. Suzanne Lebeau ha ensenyat escriptura per a un públic jove a l’Escola Nacional de Teatre de Canadà durant 13 anys, exercint igualment com a consellera de joves autors nacionals i estrangers i contribuint, d’aquesta forma, al sorgiment d’una nova dramatúrgia per a un públic de joves i nens.
La importància de l’obra de Suzanne Lebeau, així com la seva contribució excepcional a la dramatúrgia per a un públic jove, li han valgut nombrosos premis i distincions.