Teatralitats contemporànies entre presentació i representació
Total hores: 12h (4 sessions)
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
El taller proposa reflexionar sobre els conceptes de presentació i representació tot investigant el paper que aquesta dicotomia juga en la teoria del teatre contemporani, amb una aproximació analítica i pràctica.
Començarem investigant el naixement i la consolidació de la dramatúrgia clàssica en la cultura occidental com a mitjà privilegiat de representació de la realitat; considerarem el teatre brechtià com a contraproposta a la il·lusió dramàtica, que obre la possibilitat d’utilitzar el narrador a escena; seguirem les derives del teatre post-èpic, postdramàtic i post-espectacular, centrades en la dicotomia presentació-representació dels fets; i finalment, prendrem en consideració aquelles propostes en les quals la irrupció de la realitat trenca definitivament amb l’hegemonia de la ficció.
Cada setmana durem a terme l’anàlisi d’un text teatral que aborda aquest tema no només en el pla temàtic, sinó també en la seva estructura formal. Completarem el temari amb exercicis d’escriptura, altres lectures i vídeos d’espectacles.
Obres per analitzar (provisional):
- TebasLand de Sergio Blanco
- Hamelin / El chico de la última fila de Juan Mayorga
- La nit àrab de Roland Schimmelpfennig
- God is a DJ / El trastorno de Falk Richter
Espectacles per visionar (provisional):
- The Real Fiction de Cuqui Jerez
- Fräulein Julie de Katie Mitchell
- Life & Times de Nature Theater of Oklahoma
- Images of Affection de Needcompany
- Breaking News de Rimini Protokoll
- 7 Schwestern de She She Pop
- Bitte lieb Österreich! de Christoph Schlingensief
Amb la col·laboració de:
Autor, director i teòric, actualment és artista resident al Piccolo Teatro di Milano i tutor del curs Authors Under 40 de la Biennale di Venezia Teatro.
És doctor en Arts Escèniques per la Universitat Autònoma de Barcelona, amb un període d’estudis a la Freie Universität de Berlín. A l’activitat acadèmica s’hi afegeix la de traductor del català, castellà i francès. Forma part del consell de redacció de les revistes (Pausa.) i Estudis Escènics i escriu per a diferents publicacions italianes i internacionals. També imparteix cursos de teoria del teatre i escriptura dramàtica en diferents centres acadèmics i universitats.
Com a autor, s’ha format en cursos amb Laura Curino, Carles Batlle, Martin Crimp, Biljana Srbljanović, José Sanchis Sinisterra, Hans-Thies Lehmann, John von Düffel, Simon Stephens i Martin Heckmanns. El 2009 Variazioni sul modello di Kraepelin és premiada al Theatertreffen de Berlín. Aquesta obra també s’endú el Premi Marisa Fabbri el 2009 i el de Les Journées de Lyon des Auteurs el 2012. Amb Come fu che in Italia scoppiò la rivoluzione ma nessuno se ne accorse guanya el 2010 el Premio Asti Teatro i el 2011 el Premio Borrello nuova drammaturgia. El 2012 estrena Sweet Home Europa amb una producció del Schauspielhaus Bochum i en forma de radiodrama per la Deutschlandradio Kultur. El 2013 guanya el Premio Riccione per il Teatro (premi nacional de nova dramatúrgia a Itàlia) amb Ritratto di donna araba che guarda il mare. Ha escrit i dirigit Ein Porträt des Künstlers als Toter per la Staatsoper Unter den Linden de Berlín (2018) i Lorca sogna Shakespeare in una notte di mezza estate per ERT Emilia Romagna Teatro Nazionale (2019).
Les seves obres s’han presentat en diversos festivals i temporades internacionals i s’han traduït a l’alemany, anglès, cantonès, català, castellà, estonià, flamenc, francès, hongarès, grec, polonès, portuguès, romanès i rus. Són publicades en català per Arola, en italià per Einaudi i en francès per Actes Sud Papiers. També ha publicat l’assaig Forma dramática y representación del mundo en el teatro europeo contemporáneo (Paso de Gato / Institut del Teatre, 2017).
A la Sala Beckett, d’aquest autor s’hi ha pogut veure Variacions sobre el model de Kraepelin (o El camp semàntic dels conills a la cassola) (2012) i La Peppa Pig pren consciència de ser una porqueta (2019).
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).