Un teatre per als temps presents. Ètica, estètica i política del teatre contemporani
Total hores: 21h
Per a més informació contacta amb obrador@salabeckett.cat
L’objectiu del curs és entendre de quina manera un text, una dramatúrgia o un espectacle de teatre dialoga amb els seus temps, dels quals es configura com un testimoni fonamental i, alhora, com un valuós interlocutor. Una peça de teatre pot reafirmar la imatge hegemònica de la realitat que una època dóna de si mateixa, o bé qüestionar-la; pot celebrar la societat en què neix, o bé criticar-la; pot unir-se a les veus de la majoria, o bé obrir un diàleg des d’una perspectiva minoritària. Això depèn no només de les temàtiques tractades, sinó també de com una peça tracta aquestes temàtiques: la manera en què un creador construeix el seu discurs dirigirà el públic cap a una recepció o una altra i portarà l’espectador a construir-se una idea determinada de la realitat que l’envolta.
Aquí resideix la responsabilitat del creador: no només d’oferir a l’espectador determinats continguts, sinó també de trobar la forma adequada per expressar-los en cada context, segons el que vol comunicar. El teatre pot ser un art polític, no quan adoctrina o ideologitza, sinó en tant que contribueix a nodrir el pensament i la crítica en una societat. Provocant que els individus pensin el món d’una manera o d’una altra, el teatre pot construir un determinat model de societat: el teatre és a la vegada fill i pare dels seus temps.
Durant el curs analitzarem obres i espectacles que ens permetran reflexionar sobre aquesta relació fonamental entre el teatre i la societat, és a dir, el context geogràfic, social, econòmic i polític en els quals s’inscriu. El teatre argentí és diferent del teatre alemany, el teatre italià és diferent de l’anglès, perquè són diferents les premisses que els generen i els objectius que es prefixen. Mirarem, doncs, com certes condicions de producció determinen el naixement de certes estètiques, i com nosaltres, creadors, podem treballar aquests conceptes a l’hora de pensar la nostra obra, sigui un text, una dramatúrgia o un espectacle.
Cada setmana farem servir materials textuals i materials audiovisuals. Alhora, proposarem activitats pràctiques amb exercicis d’escriptura dramàtica, escriptura dramatúrgica i escriptura escènica a partir de les obres i els espectacles analitzats per posar en pràctica els conceptes teòrics.
Obres per analitzar (provisional):
-El chico de la última fila de Juan Mayorga
-Heptalogía de Hyeronimus Bosch de Rafael Spregelburd
-Atemptats contra la seva vida de Martin Crimp
-Finestres d’Ayse Bayramoglu
-Abans/Després de Roland Schimmelpfennig
-Històries de família de Biljana Srbljanovic
-Sweet Home Europa de Davide Carnevali
Espectacles per visionar (provisional):
-The Real Fiction de Cuqui Jerez
-Mendoza de Antonio Zúñiga i El Colocho Teatro
-Fräulein Julie de Katie Mitchell
-Isabella’s Room de Needcompany
-Breaking News de Rimini Protokoll
-7 Schwestern de She She Pop
-Bitte lieb Österreich! de Christoph Schlingensief
Aquest autor forma part de:
Autor, director i teòric, actualment és artista resident al Piccolo Teatro di Milano i tutor del curs Authors Under 40 de la Biennale di Venezia Teatro.
És doctor en Arts Escèniques per la Universitat Autònoma de Barcelona, amb un període d’estudis a la Freie Universität de Berlín. A l’activitat acadèmica s’hi afegeix la de traductor del català, castellà i francès. Forma part del consell de redacció de les revistes (Pausa.) i Estudis Escènics i escriu per a diferents publicacions italianes i internacionals. També imparteix cursos de teoria del teatre i escriptura dramàtica en diferents centres acadèmics i universitats.
Com a autor, s’ha format en cursos amb Laura Curino, Carles Batlle, Martin Crimp, Biljana Srbljanović, José Sanchis Sinisterra, Hans-Thies Lehmann, John von Düffel, Simon Stephens i Martin Heckmanns. El 2009 Variazioni sul modello di Kraepelin és premiada al Theatertreffen de Berlín. Aquesta obra també s’endú el Premi Marisa Fabbri el 2009 i el de Les Journées de Lyon des Auteurs el 2012. Amb Come fu che in Italia scoppiò la rivoluzione ma nessuno se ne accorse guanya el 2010 el Premio Asti Teatro i el 2011 el Premio Borrello nuova drammaturgia. El 2012 estrena Sweet Home Europa amb una producció del Schauspielhaus Bochum i en forma de radiodrama per la Deutschlandradio Kultur. El 2013 guanya el Premio Riccione per il Teatro (premi nacional de nova dramatúrgia a Itàlia) amb Ritratto di donna araba che guarda il mare. Ha escrit i dirigit Ein Porträt des Künstlers als Toter per la Staatsoper Unter den Linden de Berlín (2018) i Lorca sogna Shakespeare in una notte di mezza estate per ERT Emilia Romagna Teatro Nazionale (2019).
Les seves obres s’han presentat en diversos festivals i temporades internacionals i s’han traduït a l’alemany, anglès, cantonès, català, castellà, estonià, flamenc, francès, hongarès, grec, polonès, portuguès, romanès i rus. Són publicades en català per Arola, en italià per Einaudi i en francès per Actes Sud Papiers. També ha publicat l’assaig Forma dramática y representación del mundo en el teatro europeo contemporáneo (Paso de Gato / Institut del Teatre, 2017).
A la Sala Beckett, d’aquest autor s’hi ha pogut veure Variacions sobre el model de Kraepelin (o El camp semàntic dels conills a la cassola) (2012) i La Peppa Pig pren consciència de ser una porqueta (2019).
L’admissió es farà segons valoració del currículum.
Els cursos tenen places limitades. La reserva de plaça es farà un cop formalitzat l’import del curs.
Les dates indicades per a cada curs o seminari podran experimentar de manera excepcional alguna variació, que serà notificada convenientment.
Perquè el curs es pugui fer, caldrà que aquest tingui un mínim d’alumnes inscrits. En cas contrari, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs (sempre que en aquest hi hagi places lliures) o bé la devolució de l’import pagat (100%).