Evelyne de la Chenelière

(Montreal, Quebec, 1975)

Escriptora i actriu, Evelyne de la Chenelière és una figura imprescindible de l’escena quebequesa i de la dramatúrgia contemporània.

Les seves obres, traduïdes i representades al Quebec i al Canadà, però també arreu del món, qüestionen els límits del llenguatge i l’experiència de l’escriptura. El 2017 va ser finalista al Premi Siminovich a l’Excel·lència i a la Innovació del teatre canadenc i el 2018 va rebre la distinció de Cavaller de les Arts i les Lletres de la República Francesa.

Entre les seves obres, La vie utile, creada a l’Espace Go i presentada al Festival TransAmériques amb direcció de Marie Brassard, va rebre el premi Marcel Dubé de l’Acadèmia de les Lletres del Quebec. Bashir Lazhar va ser adaptada al cinema pel cineasta Philippe Falardeau amb el títol de Monsieur Lazhar. La pel·lícula va ser nominada a l’Oscar a la millor pel·lícula en llengua estrangera. El seu text més recent, Le traitement de la nuit, va ser dirigit per Denis Marleau a Mont-real i per Kornelius Eich a Frankfurt en la seva traducció alemanya.

Sovint la conviden a analitzar la seva pràctica i els temes que recorren la seva obra, motiu pel qual ha impartit conferències en diversos festivals de literatura i de teatre a Mèxic, Llemotges, Tolosa, París, Edimburg, Londres, Saarbrücken i el Caire. També ha impartit classes magistrals i ha participat en taules rodones (Conservatori d’Art Dramàtic de Montreal, Universitat de Munic, Conservatori de Tours, Universitat de València, Universidad Complutense de Madrid, Escola Normal Superior de París).

Com a actriu, l’hem vista en papers destacats, dirigida, entre d’altres, per Marie Brassard, Daniel Brière, Jérémie Niel, Brigitte Haentjens, Florent Siaud, Cédric Delorme-Bouchard i, més recentment, el cineasta Denis Côté.

La trajectòria d’Evelyne de la Chenelière es caracteritza per una exploració formal i un desig de qüestionar les arts escèniques, tant des de l’escriptura com des de la interpretació. La seva singularitat la converteix en una artista que defuig les expectatives. Està present a les grans institucions del Quebec i l’estranger, però també en el misteri dels seus marges.