Glòria Balañà i Altimira

Barcelona, 1974

Llicenciada en Direcció Escènica i Dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona (2003). Màster Oficial d’Estudis Teatrals per la UAB, l’IT i la UPF (2012).

Amplia la seva formació amb laboratoris de dramatúrgia, interpretació i creació a la Biennal de Venècia (Jan Lauwers/Needcompany, Anne Bogart), a l’Obrador de la Sala Beckett (Claudio Tolcachir, Javier Daulte, José Sanchis Sinisterra) i al Festival Internacional de Sitges (Yves Lebeau), entre altres.

Des del 2012 és professora de les Especialitats d’Escenificació i Dramatúrgia i d’Interpretació a l’Institut del Teatre de Barcelona. També imparteix classes de direcció escènica a l’Obrador de la Sala Beckett.

Forma part del consell de redacció de la revista Pausa. Quadern de teatre contemporani de la Sala Beckett des de 2007.

Com a directora d’escena ha realitzat, entre altres, els següents espectacles de dramatúrgia contemporània: Tot el que passarà a partir d’ara de Joan Yago (Teatre Lliure, 2023); Els ossos de Montaigne, amb dramatúrgia de Sadurní Vergés (Festival Grec-Centre de les Arts Lliures, 2022-2023 ); Revolt. She Said. Revolt again d’Alice Birch (Teatre Estudi, 2022); L’esperança cega (Decameró) de Gregorio Luri (Teatre Nacional de Catalunya, 2020); Decadència d’Steven Berkoff (Festival Temporada Alta, 2019. Escenari Brossa, 2020. Finalista als Premis Teatre Barcelona a Millor Direcció 2019); Les cadires d’E. Ionesco (Festival Temporada Alta-La Planeta i Teatre Akadèmia, 2016); El setè cel de Caryl Churchill, amb Teatre de l’Enjòlit (Sala Beckett, 2014);  Utopies (Joves extraordinaris) de Victoria Szpunberg, projecte pedagògic de l’escola Eòlia fet a Montpellier, Barcelona (Teatre Grec, 2013) i Berlín; Boys don’t cry de V. Szpunberg (Sala Cuarta Pared Madrid, 2013. Teatre Lliure i Teatre Tantarantana, Festival Grec, 2012); La marca preferida de las hermanas Clausman de V. Szpunberg (Sala Beckett, 2019. Sala Cuarta Pared Madrid, 2011. Teatre Tantarantana, 2010); Elèctrics de Pau Miró (Festival Temporada Alta – La Mercè, 2009. Sala Beckett, 2010); Reflections, concert-instal·lació de música contemporània, idea de José Luis Bieito (CaixaForum Barcelona i Roca Umbert Granollers, 2008); Àlea Arborea, concert escenificat d’Anna Bofill (Sala Beckett, 2007); L’ham de Gemma Rodríguez (Teatre Alegria i Sala Beckett, 2007); Los perros y los niños son los únicos que miran con ojos de poeta, espectacle de teatre-dansa i música, idea de José Luis Bieito (Teatre Principal de Vilanova i la Geltrú, 2006); Pulsió de F.X. Kroetz (Teatre Zorrilla i Teatre Tantarantana, 2005), i Hamletmachine de Heiner Müller (Teatre Lliure, 2004).

Com a dramaturga, ha escrit i dirigit Desencant, espectacle de creació (Teatre Lliure i Sitges Teatre Internacional, 2004); Elecktra (Teatre Estudi, 2003), i M. Bovary  (Teatre Artenbrut, 2002), obra publicada a la revista Escena. També ha escrit i dirigit dramatúrgies per a l’escena de figures femenines com Clara Campoamor, Mary Wollostonecraft i Simone de Beauvoir.

Ha fet d’ajudant de direcció en nombrosos muntatges amb Ramon Simó, Carles Alfaro, Àlex Rigola, Carme Portaceli, entre altres, en diferents teatres i festivals de Catalunya, Espanya i Europa.