Mariano Tenconi Blanco

(Buenos Aires, Argentina, 1982)

Dramaturg i director de teatre.

Des de 2013 forma la Compañía Teatro Futuro amb el músic Ian Shifres i la productora Carolina Castro.

Com autor i director ha estrenat Montevideo es mi futuro eterno (2010), Lima Japón Bonsai (2011), Quiero decir te amo (2012), La Fiera (2013), Las Lágrimas (2014), Futuro (2015), La Fiera (Uruguay) i Walsh Artista Contemporáneo (2016), Todo tendría sentido si no existiera la muerte (2017), Astronautas (Chile) i La vida extraordinaria (2018; Teatro Nacional Argentino – Teatro Cervantes). De 2021 a 2025 la Compañía Teatro Futuro serà companyia resident en el Complejo Teatral de Buenos Aires amb el projecte “La Saga Europea”. El 2021 va estrenar la primera obra de la saga, Las Cautivas, al Teatro de la Ribera. El 2023 va estrenar la segona, Las Ciencias Naturales, al Teatro San Martín. El setembre de 2023 estrenarà La Mujer Fantasma a Barcelona juntament amb la cèlebre companyia T de Teatre.

El 2016 va ser seleccionat per participar a la residència de l’International Writing Program de la Universitat d’Iowa, el programa d’escriptura més antic i prestigiós del món.

Els Premis Konex el van destacar com un dels cinc millors dramaturgs de la dècada 2011-2021. Va rebre el primer premi a la novena edició del Premi “Germán Rozenmacher” de Nueva Dramaturgia (2015), organitzat pel Festival Internacional de Buenos Aires (FIBA) i el Centro Cultural Rector Ricardo Rojas, amb la seva obra Todo tendría sentido si no existiera la muerte. També va rebre el primer premi en el 18è Concurso Nacional de Obras de Teatro de l’Instituto Nacional del Teatro (2016) amb la seva obra La vida extraordinaria. El 2019 va ser escollit per formar part de l’International Writing Program de Beijing. Va rebre una menció als Premis Nacionals 2015-2019 que lliura el Ministerio de Cultura de la Nación, en la disciplina text dramàtic, per l’obra Todo tendría sentido si no existiera la muerte.

Va ser régisseur de les òperes La Libertad Total, de Fagin-Katchadjian, estrenada al Ciclo de Música Contemporánea del Teatro San Martin (2014), i Le Malentendu, òpera composada per Fabián Panisello sobre l’obra teatral homònima de Camus, al Centro de Experimentación del Teatro Colón. Va escriure, amb vuit autors més, el llibret de l’òpera Mentir (sobre Ada Falcón), estrenat al Centro de Experimentación del Teatro Colón (2011).

Les seves obres han rebut nombroses nominacions i premis, com ara el Trinidad Guevara, l’ACE, el Teatros del Mundo, el Teatro XXI, els Premios Hugo o els Premios Luisa Vehill, entre altres.

Ha impartit seminaris i tallers a Argentina (al Teatro San Martin, al Centro Cultural Rojas -depenent de la Universidad de Buenos Aires- i al Centro Cultural Recoleta), Uruguai, Xile, Perú, Colòmbia, Mèxic, Itàlia, a la University of Iowa, a la Loyola University of Chicago (Estats Units) i a la Peking University (Beijing, Xina). Actualment, s’encarrega de la càtedra Actuació V a la Universitat de Palerm. Des del 2012 fa tallers privats d’Actuació i Dramatúrgia.

La seva obra s’ha traduït a l’anglès, francès, portuguès, alemany, italià, romanès i xinès.