Marta Galán Sala

(Barcelona, 1973)

Autora i directora de textos per a l’escena des de l’any 1999, artista-educadora i gestora cultural. Entre 1999 i 2011, amb la cia LaVuelta i, més tard, en cocreació amb el músic i performer Santiago Maravilla, estrena una desena de projectes d’arts escèniques amb destacada projecció nacional i internacional. Des del 2009 i a través de la plataforma TRANSlab, ha coordinat i dirigit diferents projectes on les arts escèniques són eines per al desenvolupament cultural comunitari i/o la transformació social. Destaquen: La Corporació (Nau Ivanow, 2009; 3 intervencions artísticocomunitàries al barri de La Sagrera), Morir d’amor aquí (Teatre Alegria de Terrassa, 2011; intervenció artísticocomunitària amb 8 joves cantants de Rap de la ciutat de Terrassa i diferents entitats i associacions de la ciutat), Rebomboris (Programa ArtiPart de l’Ajuntament de Barcelona i Festival Grec 2018), Akana (Festival Grec 2018, Veus Gitanes i Centre Cultural Gitano de La Mina) i projecte artístic comunitari La Bellesa (Antic Teatre) amb veïns i veïnes de més de 65 anys del barri de Sant Pere, Santa Catarina i La Ribera (des de 2016 a l’actualitat). Durant la temporada 2020-21 ha estat Artista Resident al Teatre Lliure de Barcelona amb el projecte Forasters vindran…, un projecte escènic basat en la recerca documental i comunitària sobre les diferents onades migratòries a Catalunya des dels anys 50/60 del segle XX fins a l’actualitat.

Els seus textos per a l’escena estan editats a diversos volums en paper i en versió digital. Alguns d’ells han estat adaptats per altres directors: el 2015 s’estrena al Teatre Lliure una adaptació del seu text El Conejito del Tambor de Duracell amb l’actriu Clara Segura i direcció de Marc Martínez, i el 2018 s’estrena Accions de Resistència, amb direcció i interpretació de l’actriu i directora Susanna Barranco (Premi Teatro Autor Express 2019 de l’SGAE i Premi BBVA de Teatre 2020). Ha participat com a dramaturga en diferents projectes coreogràfics: Lipi Hernandez Andrés/Malqueridas, metodologia DATA (2017-2020); Dancings with Frogs de la cia. Sol Picó (Mercat de les Flors, 2017), o Trama de la cia. Roser López Espinosa (Mercat de les Flors, 2019; Premi de la Crítica 2020 a la Millor coreografia). En l’àmbit de les pedagogies a Museus i espais d’art, ha col·laborat amb el MACBA en el disseny i execució de programes educatius sobre l’art d’acció, la performance i les teatralitats dissidents, amb la Diputació de Barcelona (taller familiar “Cossos que fan coses” per a l’exposició itinerant Entusiasme) i amb el col·lectiu Poéticas/laboratorio Internacional de performance.

Llicenciada en Filologia Hispànica (UAB, 1996), Màster en Edició (IDEC, Universitat Pompeu Fabra, 1999), DESE Arts Escèniques (IT i UAB, Barcelona, 2003) i Màster en Gestió Cultural (UOC, 2012). Es forma com a dramaturga a l’EMAD (Buenos Aires, 1997-99) amb Mauricio Kartún, Rafael Spregelburd, Daniel Veronese-Periférico de Objetos i Ricardo Bartís (interpretació) i a diferents cursos de dramatúrgia de la Sala Beckett dels anys 90 (amb José Sanchis Sinisterra o Víctor Molina). Actualment és docent de Direcció d’actors i d’Introducció a la dramatúrgia i l’escenificació a l’Institut del Teatre i de dramatúrgia i pràctiques d’escenificació a l’ESAD Eòlia.