Residència

Llàtzer Garcia EN RESiDÈNCIA a l’Institut L’Alzina

Dates
Del 28/09/2020 al 18/06/2021

Projecte EN RESiDÈNCIA

Des del 2009, l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona desenvolupen Creadors EN RESiDÈNCIA als instituts de Barcelona, un programa pioner que introdueix les diferents expressions artístiques als centres públics d’educació secundària a través del contacte directe i continuat d’un creador amb els estudiants. Al llarg de tot el curs i dins l’horari lectiu, un grup d’alumnes d’ESO participen en la concepció i realització d’una obra específicament pensada per ser duta a terme en aquest context. L’èxit d’aquesta experiència, tant per als creadors com per als estudiants, ha consolidat el projecte com un espai clau a la ciutat per articular el lligam entre l’art contemporani i els adolescents, generant noves formes i contextos de creació.

Enguany serà la novena vegada que la Sala Beckett/Obrador Internacional de Dramatúrgia hi participa, proposant un artista i fent de mediador amb l’institut de secundària corresponent. Després de Cristina Clemente, Helena Tornero, les companyies Indi Gest i La Calòrica, el tàndem artístic format per Gerard Guix i Montse Rodríguez, Iván Morales, Pau Miró, Agnés Mateus i Quim Tarrida o Marc Artigau i Queralt enguany la Sala Beckett proposa la residència de Llàtzer Garcia a l’Institut l’Alzina.

Llàtzer Garcia, autor resident

Llàtzer Garcia ha dirigit, entre d’altres, Sam –peces curtes de Samuel Beckett– a la Sala Beckett, Al vostre gust de la cia Parking Shakespeare, l’obra de teatre verbatim No m’oblideu mai a La Planeta/La Seca/Sala Beckett, diferents espectacles de poesia i música i concerts de grups com Els Amics de les Arts. Ha co-dirigit El balneari de Marc Artigau al Festival Temporada Alta’13 i ha estat el coordinador del cicle Samuel Beckett on ha presentat el laboratori de creació Catàstrofes (Sala Beckett).

Ha escrit: Au revoir, Lumière (2003; premi Ciutat de Sagunt, publicada a Bròsquil), Sweet nothing (2007; premi Ciutat d’Amposta, publicada a Cossetània. Obrador de la Sala Beckett). Ha escrit i dirigit: Vent a les veles (2009; premi Marqués de Bradomín, publicada a Editorial Injuve. Círculo de Bellas Artes de Madrid), Ens hauríem d’haver quedat a casa (2010; Festival Temporada Alta, Sala Muntaner), Kafka a la ciutat de les mentides (2011; La Cuina, Festival Grec), La terra oblidada (2012; Premi Ciutat de Gandia. SalaFlyhard, Sala Atrium), La pols (2014; Premi de la Crítica i Premi Serra d’Or, publicada a Comanegra. SalaFlyhard, La Villarroel, Teatro Fernán Gómez), Sota la ciutat (2015; publicada a Arola. Temporada Alta, Teatre Lliure), L’última nit del món (2016; Publicada a Edicions Flyhard. SalaFlyhard), Els nens desagraïts (2017; Premi de la Crítica, publicada a Autor Exprés de l’SGAE. Temporada Alta, Sala Beckett) i Els somnàmbuls (2019; Festival Temporada Alta. La Seca.)

Ha escrit les peces breus Ara em toca a mi (2010; La Planeta. Publicada a Offcartell), Doppelgänger (2012; La Planeta. Publicada a Offcartell), Vida i mort d’un talp (2011; Lectura al Festival Temporada Alta), Jericó (2015; Temporada Alta. Publicada al llibre “Llibràlegs”, Arola) i Només una veu (2018; Teatre Lliure). Co-escriu amb Marilia Samper, Dos punkis i un vespino (2011; Teatre Gaudí). Ha signat les adaptacions de Les cròniques Marcianes de Ray Bradbury (2017; Temporada Alta) i, al costat de Ferran Utzet, Sopa de pollastre amb ordi d’Arnold Wesker (2018; Biblioteca de Catalunya).

Ha dirigit la pel·lícula La Pols, estrenada al Festival de Málaga i posteriorment fa gira per Europa. Rep el premi del jurat i del públic del festival NUOVO CINEMA D’EUROPA de Gènova.

Ha impartit tallers i seminaris a la Sala Beckett, l’ESCAC, l’ERAM i al Col·legi del Teatre. Algunes de les seves obres estan traduïdes al castellà i a l’anglès.

L’Institut L’Alzina

L’Institut L’Alzina és un institut públic del Departament d’Educació que imparteix estudis d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

Enguany fa sis anys que l’institut va fer una aposta per una transformació educativa responsable, és a dir, cerquen la millora contínua per situar l’alumne al centre del seu procés d’aprenentatge.

Com treballen?

  • Estudiant els projectes educatius de les escoles de primària de l’entorn per tal que els nois i les noies no es trobin un salt massa gran quan arribin a la secundària.
  • Incorporant el treball per projectes en els cursos de primer i segon d’ESO amb l’objectiu de potenciar el treball cooperatiu, la transversalitat entre les àrees, el coneixement significatiu i globalitzat i l’ABP (aprenentatge basat en problemes) a 3r d’ESO.
  • Donant importància a l’ús dels dispositius mòbils.
  • Despertant vocacions científiques i tecnològiques però sense oblidar l’humanisme, que forma part de la globalitat de la persona. En aquest sentit és un centre sol·licitant del Batxillerat Internacional per començar a impartir-lo durant el curs 2020-21.
  • Treballant per la cohesió social, la mediació per a la resolució dels conflictes, el respecte a les minories i la coeducació.
  • Participant en diversos programes del CEB (Consorci d’Educació de Barcelona): Patrimonia’m, Literàpolis Bcn, Creadors en residència, etc.

En conclusió, l’Institut L’Alzina es troba davant de molts reptes i il·lusions que tenen com a denominador comú fer de l’institut un espai de treball, de creixement i de formació únic.