Pau Miró EN RESiDÈNCIA a l’Institut Moisès Broggi
Des del 2009, l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona desenvolupen Creadors EN RESIDÈNCIA als instituts de Barcelona, un programa pioner que introdueix les diferents expressions artístiques als centres públics d’educació secundària a través del contacte directe i continuat d’un creador amb els estudiants. Al llarg de tot el curs i dins l’horari lectiu, un grup d’alumnes d’ESO participen en la concepció i realització d’una obra específicament pensada per ser duta a terme en aquest context. L’èxit d’aquesta experiència, tant per als creadors com per als estudiants, ha consolidat el projecte com un espai clau a la ciutat per articular el lligam entre l’art contemporani i els adolescents, generant noves formes i contextos de creació.
Enguany serà la setena vegada que la Sala Beckett/Obrador Internacional de Dramatúrgia hi participa, proposant un artista (o artistes) i fent de mediador amb l’institut de secundària corresponent. Després de Cristina Clemente, Helena Tornero, les companyies Indi Gest i La Calòrica, el tàndem artístic format per Gerard Guix i Montse Rodríguez i Iván Morales, enguany la Sala Beckett proposa dues residències: Agnés Mateus i Quim Tarrida a l’Institut Quatre Cantons i Pau Miró a l’Institut Moisès Broggi.
Pau Miró (Barcelona, 1974) és actor, dramaturg i director. Llicenciat en Interpretació per l’Institut del Teatre de Barcelona (1998), s’ha format com a dramaturg en diferents seminaris de la Sala Beckett, impartits per Carles Batlle, Sergi Belbel, Xavier Albertí, José Sanchis Sinisterra i Javier Daulte, entre d’altres. En el terreny de la dramatúrgia i direcció, els seus darrers treballs són Cyrano, una adaptació del Cyrano de Bergerac d’Edmond Rostand (Festival Temporada Alta, 2017), Un tret al cap (Sala Beckett, 2017), Filla del seu pare (Teatre Lliure, 2017), Victòria (TNC, 2016), una dramatúrgia per a Lluís Homar de Terra Baixa (Festival Temporada Alta, 2014) i Dones com jo (Teatre Romea, 2014). També és autor d’Adiós a la infancia (dramatúrgia a partir de les principals novel·les de Juan Marsé amb direcció d’Oriol Broggi. Teatre Lliure, 2013) i Els Jugadors, que també dirigeix (Festival Temporada Alta, 2011, i Teatre Lliure, 2012). Aquest text va guanyar el premi Butaca al millor text 2012 i ha estat traduït a l’italià, anglès, grec i castellà. A més a més, a Itàlia es va estrenar amb gran èxit de crítica i públic al Teatro Piccolo de Milà el 2013 i es va endur el prestigiós Premi Ubú com a millor text estranger. Durant la temporada 2008-2009 estrena La trilogia animal, de la qual és autor i director i per la qual rep el Premi de la Crítica Teatral de Barcelona al millor text. El 2004 estrena Plou a Barcelona a la Sala Beckett, sota la direcció de Toni Casares, peça que s’ha estrenat arreu del món (Itàlia, Portugal, Anglaterra, Canadà…).
L’Institut Moisès Broggi és un institut públic del Departament d’Educació que imparteix estudis d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Batxillerat Internacional, Batxibac (doble titulació Batxillerat francès i espanyol) i Cicles Formatius de la Família Sanitària.
Algunes de les estratègies principals del centre són la realització de projectes en els que s’interrelacionin els continguts de diferents matèries, la utilització de l’art com aglutinador dels continguts dels projectes, l’extensió de la metodologia del Batxillerat Internacional als altres batxillerats i la realització d’acords amb institucions i/o entitats de l’entorn.
Des del curs 2011-2012, es dediquen dos dies a la setmana al treball per projectes. A cada nivell d’Educació Secundària Obligatòria intervenen tres matèries, amb un centre d’interès comú i amb l’objectiu d’explorar els múltiples punts de connexió que hi ha entre el procés de creació i el procés d’ensenyament-aprenentatge.
En el cas concret de 2n d’ESO, el projecte es concreta en tres grups de treball que es corresponen a tres disciplines artístiques: teatre, cinema i dansa. Les matèries que hi intervenen són Llengua castellana, Llengua catalana i Música. Cada grup de treball, format per uns 20 alumnes, duu a terme un procés de creació col·lectiva, amb l’acompanyament d’un artista i una institució col·laboradora.